VUB-onderzoek verwondert tijdens het Wetenschapsfestival Brussel

Dag van de Wetenschap daalt opnieuw neer in Muntpunt

Op zondag 26 november 2023 vieren Vlaanderen en Brussel opnieuw de Dag van de Wetenschap. Maar liefst 127 labo’s, universiteiten, onderzoeksinstellingen, musea, STEM-academies en hogescholen maken wetenschap toegankelijk voor het grote publiek. Ook de Vrije Universiteit Brussel (VUB) doet verwonderen. Samen met andere Brusselse instellingen organiseert de universiteit meer dan 45 boeiende activiteiten op het Wetenschapsfestival Brussel in Muntpunt.

Het Wetenschapsfestival Brussel staat bekend om zijn dynamische mix van doe-activiteiten, interactieve workshops, lezingen, experimenten en stadswandelingen. Het gratis festival biedt een unieke gelegenheid voor de Brusselaar om de wereld van wetenschap te ontdekken en te begrijpen. Er is voor elke leeftijd wat wils: zo is er voor kinderen tot 12 jaar een kinderparcours uitgestippeld en kunnen volwassenen zich in 20 minuten laten onderdompelen in onderwerpen als koraalriffen, coaching en het belang van bomen in steden en ecosystemen.

Naar goede gewoonte is de VUB van de partij en laat ze de bezoekers via verschillende standen kennismaken met haar uitgebreide wetenschapsaanbod. Zo ontdekken de bezoekers onder andere hoe lichttechnologie zelfrijdende wagens veiliger kan maken en wat er gebeurt als men van alle parkings parken maakt. Daarnaast leren jongeren in workshops programmeren met microbit, kruipen ze in de huid van een stadsplanner, schilderen ze met licht of bouwen ze in virtual reality (VR) een eiwit.

"Wetenschap is een publiek goed”, aldus Jan Danckaert, rector van de VUB. “Wetenschap moet open zijn, want door data en onderzoeksresultaten te delen, komen we sneller tot oplossingen voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Het wetenschapsfestival vergroot het draagvlak voor wetenschap en onderzoek bij het grote publiek aan en maakt onderzoek laagdrempeliger. Dat kunnen wij als universiteit enkel maar toejuichen”.

Ook Vlaams minister van Innovatie Jo Brouns is enthousiast over het festival.

“Wetenschap is overal. Niet verborgen in een stoffig labo of ergens bedolven onder een dikke stapel boeken, neen integendeel. Op een laagdrempelige manier tonen onze onderzoeksinstellingen, musea, STEM-academies, en universiteiten aan het grote publiek wat ze allemaal in hun mars hebben. Wetenschap leeft!”

De dag wordt afgesloten met een wiskundige stand-up en een muzikaal intermezzo waar de diepe tonen van een klassieke cello samensmelten met hedendaagse elektronische sferen.