VUB-onderzoek onthult brede maatschappelijke steun voor topsport

Belgen trots op Olympische prestaties

De Olympische Spelen zijn net achter de rug en daarom is het tijd om stil te staan bij wat de Spelen teweegbrengen bij de bevolking. Uit een recente studie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) blijkt dat de Belgische bevolking overwegend positief staat tegenover topsport. De VUB-onderzoeksgroep SPLISS voerde een uitgebreide MESSI-studie* uit bij 2.000 Belgen, waaruit blijkt dat 77% van de Belgen trots is op de prestaties van de Belgische Olympiërs.

De Spelen in Parijs waren een groot succes voor België, waarbij ons land maar liefst tien medailles bij elkaar sprokkelde. Naar aanleiding van de Spelen onderzocht SPLISS hoe de Belgen topsport percipiëren. “De belastingbetaler wil graag weten wat hij terugkrijgt voor de topsportinvesteringen”, vertelt VUB-professor Veerle De Bosscher. Uit het onderzoek blijkt dat het succes voor België niet alleen zichtbaar is in de medailleoogst, maar ook in de maatschappelijke impact. Zo geeft 73% van de Belgen aan dat topsport jongeren motiveert om zelf te gaan sporten, wat wijst op de inspirerende rol van topsporters als rolmodellen.

Daarnaast heeft topsport een verenigende kracht: meer dan zeven op de tien (72%) van de ondervraagde Belgen vinden dat topsport bijdraagt aan een gevoel van nationale identiteit en samenhorigheid. Dit werd nog eens versterkt door de aanwezigheid van meer dan tienduizend Belgische supporters in Parijs en de populariteit van het Lotto Belgium House, de ontmoetingsplek voor Belgische fans in het centrum van de Franse hoofdstad.

Topsport draagt bij aan economische ontwikkeling en mediabelangstelling

Volgens het onderzoek hechten acht op de tien Belgen een positieve waarde aan de rol van topsport in de economische ontwikkeling en samenwerkingen. Een bijna even groot aantal (78%) ziet een sterke aantrekkingskracht voor fans en media. Dit weerspiegelt zich in de brede publieke en media-aandacht voor de prestaties van de Belgische atleten, zowel in traditionele als op sociale media.

Toch brengt topsport ook uitdagingen met zich mee

Hoewel de algemene perceptie van topsport positief is, zijn er ook aandachtspunten. Uit het onderzoek blijkt dat topsport kan bijdragen aan negatieve maatschappelijke uitkomsten. De recente commotie rond de slechte waterkwaliteit van de Seine en bokster Image Khelif zijn voorbeelden van hoe topsport ook voor maatschappelijke discussie kan zorgen.

Zelfde trend in Europese context

Ten slotte stellen de onderzoekers dat de Belgische bevindingen overeenkomen met de bredere Europese context. Een door de VUB gecoördineerde studie bij 10.400 inwoners uit zeven Europese landen toont aan dat topsport in heel Europa als positief wordt ervaren. In Portugal, bijvoorbeeld, wordt topsport zelfs nog positiever gewaardeerd dan in de andere landen.

*Het MESSI-model (Mapping Elite Sports’ potential Societal Impact) (De Rycke & De Bosscher, 2019) werd gebruikt om de populatie te bevragen inzake de maatschappelijke meerwaarde van topsport.

Prof. Dr. Veerle De Bosscher

veerle.de.bosscher@vub.be

via de SPLISS website: https://spliss.research.vub.be/

Bijlagen

Resultaten van het MESSI-model

Percentage positieve publieke perceptie op topsport

Story image

Percentage publieke perceptie op topsport

De VUB evalueerde naast de positieve ook de negatieve effecten die topsport kan teweegbrengen. Uit deze grafiek blijkt dat Belgen meer positief dan negatief staan ten opzichte van topsport.

Story image
Sam Jaspers