VUB-onderzoek gaat in première op DOCVILLE

Vertoning van documentaires Testerep en Coral City tijdens openingsavond ScienceVille

Op 21 maart vindt de openingsavond van ScienceVille, het wetenschapsprogramma binnen het internationaal documentairefilmfestival DOCVILLE, plaats. Tijdens die avond vertoont men de premières van de auteursfilms Testerep en Coral City, beiden gebaseerd op VUB-onderzoek. Dit draagt bij tot de opkomst van cinematografische wetenschapsdocumentaires in het Vlaamse filmlandschap.

DOCVILLE is het grootste en belangrijkste documentairefestival van België. Het heeft een sterke focus op nationale en internationale auteursdocumentaires. Voor haar 20ste editie gaat DOCVILLE verder op het grote succes van ScienceVille. ScienceVille lanceerde vorig jaar de ‘Science Pitch’, waar onderzoekers de kans kregen om een samenwerking aan te gaan met een filmmaker. Dit jaar wordt het resultaat gepresenteerd: de twee wetenschappelijke auteursdocumentaires Coral City en Testerep, waarin onderzoek en onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel schitteren.

Coral City

Coral City, geregisseerd door Charlotte De Cort en Camille Ghekiere, brengt het onderzoek van VUB-oceanoloog Marc Kochzius in beeld. Samen met zijn team gaat PhD-studente Kushlani Dissanayake op onderwaterexpeditie om de migratiepatronen van koralen in de wateren rond haar thuisland Sri Lanka te bestuderen. Daar verzamelen ze DNA-stalen en andere essentiële data om de verspreidingspatronen van koralen en hun larven te ontrafelen. Geïnspireerd door haar eigen ervaring als moeder, zoekt Dissanayake als wetenschapster naar oplossingen om het voortbestaan van de kwetsbare koraalriffen te waarborgen.

Dit paradijs onder zee met duizenden kleurrijke vissen, koralen en reuzenmosselen wordt bedreigd door klimaatverandering, vervuiling en overbevissing”, vertelt professor Kochzius. “Maar toch blijf ik optimistisch. Kunnen we de koraalriffen redden? Ja, dat kunnen we zeker!”

Testerep

De tweede documentaire brengt het onderzoek van professor Soetkin Vervust in beeld en is geregisseerd door Vincent Langouche. Testerep was een schiereiland dat tot de middeleeuwen voor de kust van Oostende lag en uiteindelijk door de zee werd verzwolgen. Aan de hand van het verdwenen schiereiland gaat de documentaire na hoe wij als mensen de wereld bekijken en bestuderen.

“Het Testerep-onderzoeksproject combineert een grote hoeveelheid aan verschillende soorten dataverzameling en analyses, van onze ogen en handen via opgravingen tot technologische verlengstukken voor onze zintuigen via LIDAR, geluids- en magnetische golven. Zo legt de film de link tussen mens en technologie, verleden en toekomst”, aldus professor Vervust.

Tickets zijn verkrijgbaar op de website van DOCVILLE.

Trailer Testerep: https://vimeo.com/921983495/490de2b0a7?share=copy

• 19u45 - Deuren open
  • 20u - Start opening ScienceVille
    • Algemene presentatie ScienceVille, in interviewvorm met festivaldirecteur Frank Moens
    • ​ ​ ​ ​ Vertoning Film #1 -  Md
      • 2024, Nederland, 17 min.
      • Regie: Sara Kolster / Onderzoeker: Stephanie Wehner
    • Korte documentaire over QuBits computing
      • Korte Q&A met regisseur en producent Moonshot Mission
    • Vertoning Testerep