VUB neemt op 8 mei deel aan de nationale viering van vrijheid en verzet

Op 8 mei herdenkt Vrije Universiteit Brussel personeel en studenten die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet sneuvelden (12.30-13.30u, grasveld Atrium, campus Etterbeek)

Donderdag 4 mei 2023 - In de Tweede Wereldoorlog stierven 15.000 Belgische verzetsleden. Geëxecuteerd, onthoofd, op straat neergeschoten, doodgemarteld… Vaak doodgewone burgers die buitengewone dingen deden tegen de bezetter. Onder hen ook studenten en personeelsleden van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université libre de Bruxelles (ULB). Zij worden op 8 mei herdacht tijdens een ceremonie op de VUB-campus, als onderdeel van de nationale 8 mei campagne. De organistoren van deze campagne willen van 8 mei, de dag van de bevrijding, opnieuw een feestdag maken in België, als moment van sociale cohesie en een samen uitgesproken wil voor vrede en maatschappelijke solidariteit.

“We staan stil bij het belang van de bevrijding in 1945, de lessen die we vandaag moeten trekken uit die donkere periode, en het belang van de universiteit hierin”, klinkt het in een mededeling. Met het herdenkingsmoment wil de VUB-gemeenschap, in aanwezigheid van rector Jan Danckaert, het belang benadrukken van de bevrijding in 1945 en de aandacht vestigen op de kwetsbaarheid en betekenis van vrede en democratie.

De wreedheid van gisteren moet bekend zijn om de democratie van vandaag te verdedigen", schrijft VUB-eredoctor Simon Gronowski in een van zijn memoires. “Democratie is een strijd van elke dag. Vergeten is gevaarlijk voor de mensheid.”

“In tijden van toenemende onverdraagzaamheid, vormt de herinnering aan de excessen waartoe die intolerantie kan leiden, een daad van democratisch en humanistisch burgerschap.” besluit Dimo Kavadias, docent Sociologie/Politicologie aan de VUB.

“We moeten de gruwelen van het fascisme levend houden, ook voor de studenten", zegt student Geschiedenis Brent Huygh. “Daarom is zo’n herdenkingsevent essentieel.”

Het programma van het herdenkingsmoment werd opgesteld door verschillende VUB- docenten, -studenten, -onderzoekers en- personeelsleden. Het bestaat uit een getuigenis van eredoctor en Holocaust-overlever Simon Gronowski, toespraken en poëzie van studenten en personeel en muzikale begeleiding door VUB-koor Café Latte en Lucy Grauman. Studenten schreven de open brief ‘Voor een vrije universiteit, tegen fascisme’.

Op de VUB maakt het herdenkingsmoment deel uit van het engagement van de VUB om als Urban Engaged University de academische wereld met de maatschappij te verbinden en maatschappelijk engagement te laten bloeien. De universiteit staat niet alleen met haar initiatief. In verschillende organisaties, musea, scholen, bedrijven, publieke plekken worden op 7 en 8 mei ook herdenkingsacties georganiseerd.

Kom je graag langs?

Het herdenkingsmoment vindt plaats op 8 mei (12.30 - 13.30u) in het groene Atrium ter hoogte van gebouw D (Pleinlaan 2, 1050 Elsene). ​ Kom je langs? Graag een seintje via [email protected] .

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact