VUB is opnieuw decor van Brusselse cyclocross en Belgische topsport

Universiteit reikt drie keer gratis studeren uit en twee keer stage in de hoogtekamer

Op zondag 5 januari zakt de top van de Belgische cyclocross weer af naar Brussel de Brussels Universities Cyclocross. Op de terreinen van zowel de Vrije Universiteit Brussel (VUB) als de Université Libre de Bruxelles (ULB) vindt de 7de manche van de DVV Verzekeringen Trofee plaats. VUB verwacht samen met Golazo duizenden bezoekers. Organisator Golazo en titelsponsor DVV Verzekeringen stimuleren alle studenten, alumni en personeelsleden om mee te genieten van deze nationale topsportdag door hen een gratis ticket aan te bieden.

De Vrije Universiteit Brussel reikt ook prijzen uit aan de winnaars van de veldritten. De winnaar en winnares van de dames en heren junioren en de beloften krijgen elk een jaar gratis studeren aangeboden (t.w.v. het inschrijvingsgeld van één jaar) mét topbegeleiding binnen het topsport- en studieprogramma van de VUB. De winnaar en winnares van de elite mannen en vrouwen krijgen elk  een hoogtestage in de VUB klimaatkamer met begeleiding door BLITS (Brussels Labo voor Inspanning en Topsport).

Wist-je-dat-jes over de VUB en topsport

Wist je dat de campus waar de cyclocross doorgaat, vroeger het oefenterrein van het Belgisch leger was? Daarom werd de campus in het verleden ‘campus Oefenplein’ genoemd. Onze Belgische veldrijders zijn dus zeker niet de eersten die hun kracht en uithoudingsvermogen testen in deze groene oase in de stad.

Wist je dat de VUB al meer dan 30 jaar het programma ‘Topsport en Studie’ aanbiedt en hierin pionier is? Via dit programma krijgen jonge topatleten de kans om hun sport te combineren met universitaire studies. En dat werpt zijn vruchten af, want Olympiërs Ann Simons en Dirk Van Tichelt (judo), Erica Coppey, Florent Van Aubel en Jérôme Truyens (hockey), Jurgen Roelandts (wielrennen), Sebastiaan Godefroid en Yannick Lefèbvre (zeilen) studeerden er met succes af.

Wist je dat aan de VUB topsport en wetenschap hand in hand gaan? VUB draagt bij aan de professionalisering en ontwikkeling van (top)sport door middel van wetenschappelijk onderzoek o.a. met het BLITS. Niet alleen topsporters zijn welkom, (individuele) recreanten en sportclubs kunnen bij BLITS terecht voor sportmedisch onderzoek en inspanningstests.

Wist je dat topsport wel vaker het onderwerp is van onderzoek aan de VUB? Zo zal het team van professor Veerle De Bosscher bijvoorbeeld de maatschappelijke waarde van de Olympische Spelen in Tokio 2020 onderzoeken. Focuspunten zijn ondermeer het onderzoeken van het maatschappelijk draagvlak van investeringen in topsport, de rolmodelfunctie van onze Belgische Olympiërs en in welke mate topsport breedtesport kan stimuleren. Professor Romain Meeusen onderzoekt overtraining bij topsporters, met name ook bij crossers.

Wist je dat ook Loïck Luypaert, de Belgische hockeyspeler die Europees - en Wereldkampioen werd, en Louis Croenen, die in Tokyo voor de derde maal deelneemt aan de Olympische Spelen, aan de VUB bewegings- en sportwetenschappen studeren? Ook basketbalspeleelster Antonia Delaere (studente psychologie) en judoka Jorre Verstraeten (student bewegings- en sportwetenschappen) maken nog volop kans op een Olympisch ticket.

Wist je dat de VUB in 2011 een eredoctoraat – de hoogste universitaire onderscheiding – uitreikte aan Eddy Merckx? In 2013 kreeg gewezen tenniskampioene Kim Clijsters een eredoctoraat.

LK CO