VUB groeit voor het achtste jaar op rij
Vicerector Onderwijs‐ en Studentenbeleid Jan Danckaert is er blij mee. “Het toont aan dat jonge mensen er vertrouwen in hebben om in het grootstedelijke en meertalige Brussel, en vooral aan de VUB, te komen studeren. We blijven inzetten op een persoonlijke begeleiding van onze studenten en zetten in op fysiek onderwijs op campus en op locaties in Brussel, ondersteund door digitaal lesmateriaal: blended learning. We willen dat onze studenten een echte studententijd meemaken, vol individuele groei, zowel qua kennis als persoonlijke ontwikkeling.”
Sociale Wetenschappen en Solvay Business School blijft de grootste faculteit met bijna 6.000 inschrijvingen, gevolgd door Recht en Criminologie, en Psychologie en Educatiewetenschappen met meer dan 3.000 respectievelijk 2400 inschrijvingen. De Bachelor Social Science in eerstgenoemde faculteit en in samenwerking met de UGent blijft het opvallend goed doen.
De verrassingen zijn te vinden in de procentuele stijgers. De VUB verheugt zich in de vernieuwde interesse in de Bachelor Ingenieurswetenschappen met een groei van bijna 40 procent. De bachelor Computerwetenschappen blijft het net als vorig jaar goed doen met een groei van meer dan 30 procent. Verheugend nieuws, want de nood aan ingenieurs en IT-deskundigen in de maatschappij is heel groot. De VUB beseft dat terdege. Samen met de ULB lanceren we vanaf volgend academiejaar ook een postgraduaat “Women in IT” waarin niet IT-ers zich kunnen bijscholen. Tenslotte is er de Bachelor Taal- en Letterkunde, die met een groei van 35 procent ook opvallend mooi scoort.
De faculteit Letteren en Wijsbegeerte, waaronder Taal- en Letterkunde valt, heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op rekrutering en de opleidingen in de faculteit doen het dan ook heel goed, waaronder de hippe Multilingual Masters die veel studenten aantrekken. Ook de Educatieve Masters in het Multidisciplinair Instituut voor Lerarenopleiding (met campussen in Etterbeek, Jette, Anderlecht, Diest en Leuven) stijgen met meer dan 10 procent en dat is dan weer goed nieuws voor het lerarentekort.