VUB grijpt komst Theo Francken aan om lans te breken voor vrije meningsuiting

Naar aanleiding van de lezing van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken, morgen dinsdag 15 mei op de VUB-campus, roept de universiteit haar studenten en personeelsleden op om de vrijheid van meningsuiting te vrijwaren. Francken komt op uitnodiging van het Liberaal Vlaams Studenten Verbond en Jong-NVA voor de tweede keer naar de VUB. Op 2 mei 2017 kon de lezing, toen op initiatief van studentenvereniging KEPS, niet doorgaan omdat demonstranten, de meesten van buiten de VUB, de aula blokkeerden. De VUB benadrukt dat de lezing van Francken moet kunnen plaatsvinden met wederzijds respect en ruimte voor woord en wederwoord, op basis van feiten en argumenten.

“Als rector word ik herhaaldelijk gevraagd, ja zelfs onder druk gezet, om een of ander debat aan onze universiteit niet te laten doorgaan. Het woord verbieden valt nog net niet: een Palestina-week, een debat over pedofilie, een lezing van een politicus... De gemakkelijkste manier is hierop in te gaan. Controverses uit de weg gaan. Ni vu, ni connu. Ik beken dat die vragen mij soms ‘s nachts het slapen beletten, maar ik probeer vast te houden aan een voor mij heldere lijn: het garanderen en respecteren van het open debat en van het vrije denken”, aldus rector Caroline Pauwels, die zelf aanwezig zal zijn op de lezing. “De universiteiten moeten hun rol als vrijplaats vrijwaren. Wanneer universiteiten de vrijheid van mening en debat zelf niet verdedigen, wie zal de universiteiten dan verdedigen wanneer zij het zwijgen worden opgelegd?”

Door het debat mogelijk te maken, wil de VUB ervoor zorgen dat de confrontatie van ideeën op een vreedzame en waardige manier kan plaatsvinden. Protesteren tegen de komst van Francken mag, maar zonder het goede verloop van de lezing in het gedrang te brengen.
Daarom zal de VUB de nodige maatregelen treffen zodat alle partijen, pro en contra, voldoende ruimte krijgen om hun mening te uiten zonder elkaar te beknotten. Elkaar het spreken beletten, komt voor de VUB neer op een belemmering van vrij onderzoek, het basisbeginsel van de universiteit.

De lezing van staatssecretaris Francken vindt plaats op dinsdag 15 mei om 16 uur in Aula Q op de campus van de Vrije Universiteit Brussel.

Peter Van Rompaey Vrije Universiteit Brussel