VUB geoloog Niels de Winter laureaat EOS Pipet 2021

Baanbrekend onderzoek naar klimaatreconstructies

Geoloog Niels de Winter is postdoctoraal onderzoeker aan de VUB-onderzoeksgroep AMGC van de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Utrecht. Hij is als één van vijf veelbelovende onderzoekers genomineerd voor de jaarlijkse EOS Pipet-prijs. Het is de tweede nominatie deze week voor de Winter, dinsdag werd hij ook genomineerd voor de New Scientist Wetenschapstalent 2021. De Winter ontwikkelt innovatieve methodes om klimaatveranderingen tot op de dag precies te reconstrueren. De Winter: “Het meest vernieuwende aspect van mijn onderzoek is de schaal waarop het klimaat nu kan worden bestudeerd. Wij kunnen door de nieuwe methodiek het effect van een klimaatverandering op seizoenen en zelfs weersomstandigheden bestuderen. We kunnen ook heel lokale klimaatomstandigheden gaan meten en dus veel preciezer begrijpen hoe en waarom de klimaatverandering verschillende uitwerkingen heeft op verschillende plekken op aarde. De toepassingen gaan zelfs verder dan het klimaat. Fossiele schelpen leggen ook veranderingen van zeewater vast en geven ons informatie over het mariene ecosysteem waarin ze leefden. We konden zelfs aantonen dat miljoenen jaren geleden een jaar meer dagen telde, wat weer van belang is voor astronomen die het aarde-maansysteem bestuderen.

Niels de Winter ontwikkelt technieken om klimaatveranderingen op seizoenschaal te bestuderen. De belangrijkste variaties in ons klimaat vinden eigenlijk op deze schaal plaats. Voor die reconstructies gebruikt hij chemische en microscopische analyses op fossiele schelpen. Schelpen leggen de condities van hun milieu vast, zoals de boomringen van een boom. Om de schelpgroei beter te begrijpen kweekt hij ook levende kokkels, oesters en mossels. Zijn onderzoek bevindt zich op het raakvlak van biologie, geologie en chemie, en heeft multidisciplinaire toepassingen.

De Winter over zijn nominatie: “Ik ben ontzettend blij met de nominatie. Het is een waardering van mijn werk als onderzoeker en een mooie gelegenheid om mijn passie voor het klimaat kenbaar te maken. Als klimaatdeskundige, veganist en jonge wetenschapper grijp ik alle middelen in mijn mogelijkheid, om mensen bewust te maken van hun impact op klimaat, milieu en biodiversiteit.”

Niels de Winter behaalde in 2019 aan de VUB zijn doctoraat met onderzoek naar technieken voor hoge-resolutie klimaatreconstructies. Met zijn Phd, bestaande uit 9 hoofdstukken kon hij 7 ervan publiceren als eerste-auteurspapers in internationale tijdschriften met peer review. Het totaal ligt bij 23 publicaties in vijf jaar. Zijn onderzoek werd tot nu toe bekroond met 2 Early Career Scientist Awards: De Steven Cohen Prize in 2017 en de Outstanding Early Career Scientist Award (EGU, 2020) en vond regelmatig de weg naar de media, soms met wereldwijde aandacht. Zijn postdoctoraal onderzoek wordt gefinancierd wordt door het FWO en de Europese Commissie (Marie Curie beurs, Horizon2020).

Met de EOS Pipetprijs bekroont het magazine EOS, in samenwerking met de Jonge Academie, de meest beloftevolle jonge onderzoeker of onderzoekster in Vlaanderen. Met de award willlen EOS en de Jonge Academie wetenschap en technologie op een positieve manier onder de aandacht van het grote publiek brengen. De laureaten werden geselecteerd door zeven juryleden: juryvoorzitter Karen Maex (Universiteit van Amsterdam), Caroline Masquillier (UAntwerpen), Bart Vermang (UHasselt, imec en EnergyVille), Lynda Grine (UGent) en wetenschapsjournalisten Koen Wauters (VRT), Marleen Finoulst (Gezondheid en Wetenschap) en Dieter De Cleene (Eos). Iedereen kan stemmen voor de publieksprijs.

Contact:

Niels de Winter

Twitter: https://twitter.com/NielsJdeWinter

YouTube-links: Presentatie Oustanding Early Career Scientist Award (EGU): https://youtu.be/kz4sbz6Su0w

WE
Lies Feron