VUB-expertenlijst nav. Internationale Vrouwendag

VUB-expertenlijst nav. Internationale Vrouwendag

Vrouwelijke onderzoekers in de kijker

Morgen, zaterdag 8 maart, is het Internationale Vrouwendag. Daarom zetten we bij de Vrije Universiteit Brussel (VUB) graag onze vrouwelijke onderzoekers in de schijnwerpers. Hieronder vindt u een overzicht van onze vrouwelijke experten en hun expertise. Deze lijst wordt op regelmatige basis aangevuld.

AI

Hoe kunnen we AI-systemen ontwikkelen die betrouwbaar zijn? Welke impact heeft AI op de samenleving?

Wat is wiskunde? Wat is data science? Wat is patroonherkenning? Wat is artificiële intelligentie? Kan een machine denken? Hoe werkt een taalmodel zoals ChatGPT? Hoe werkt een quantum computer? Wat is cryptografie?

  • Ann Dooms (Wiskunde, Artificiële Intelligentie)
    ann.dooms@vub.be ; Telefoonnummer te verkrijgen via de perswerking

Wat mogen we verwachten in artificiële intelligentie (AI) in 2025? Waarvoor wordt het gebruikt? Waarvoor zal het gebruikt worden? Zullen er jobs verloren gaan door AI? Moeten we bang zijn voor bedrog door AI? Zal AI bijvoorbeeld fraude en nepnieuws in de hand brengen? Brengt AI digitale kunst in gevaar? Wat met de wetgeving rond AI?

  • Ann Nowé (kunstmatige intelligentie (AI), machine learning en data-analyse) : ann.nowe@vub.be ; Tel +32-2 629 26 57 ; M +32-486 68 64 15

Wat doen organisaties in de praktijk om persoonsgegevens te beschermen en verantwoord met AI om te gaan?

  • Ine Van Zeeland (bescherming van persoonsgegevens en verantwoord AI-gebruik in organisaties)
    ine.van.zeeland@vub.be ; Telefoonnummer te verkrijgen via de perswerking

Vragen over machine learning, deep learning, AI fairness, AI robustness.

  • Lynn Houthuys (Computerwetenschappen, Artificiële Intelligentie): lynn.houthuys@vub.be ; Tel +32-2 629 35 04

 

Archeologie

Hoe veranderde onze kust de laatste 10.000 jaar? Hoe moeten we in de toekomst omgaan met onze kustlijn in een veranderend klimaat?

  • Soetkin Vervust
    ​+32-496 62 63 27

Bedrijfsleven

Hoe beïnvloeden algoritmische aanbevelingssystemen de zichtbaarheid en consumptie van media? Hoe beïnvloeden digitale platformen de inkomstenmodellen van traditionele mediabedrijven?

Waarom gaan grote infrastructuurprojecten over budget? Hoe moeten we omgaan met belanghebbenden bij grote infrastructuurprojecten? Hoe moet een overheid bepaalde infrastructuurprojecten selecteren?

  • Laura Molinari (beheer van grootschalige infrastructuur projecten): laura.molinari@vub.be ; M +32-478 79 92 40

Vragen over consumentengedrag, koopgedrag, koopverslaving, marketing communicatie effectiviteit (oa reclame, social media, digital signage,…), e-commerce, vooral in combinatie ook met nieuwe technologieën, zoals digital signage, AR/VR, robots etc…

  • Malaika Brengman (Toegepaste Economische Wetenschappen): malaika.brengman@vub.be ; Telefoonnummer te verkrijgen via de perswerking

Criminaliteit

Waarom is er een drugsoorlog in Antwerpen? Waarom net in Antwerpen? Wat is er bekend over die drugsoorlog? Hoe moeten we de Antwerpse drugsscène zien op wereldschaal? Hoe geraken mensen verzeild in een drugsmilieu? Hoe geraak je uit het drugsmilieu? Hoe geraak je verslaafd? Waarom is niet iedereen even vatbaar voor verslaving?

  • Frieda Matthys (psychiatrie – verslavingen)
    M +32-485 40 89 21

Hoe straf je criminelen het best? Wat met overbevolking/stakingen/radicalisering in gevangenissen?

Treedt de politie efficiënt op? Hoe moet politie optreden in de strijd tegen bepaalde fenomenen? Hoe is onze politie georganiseerd? Wat mag/kan politie wel en wat niet? Politie in Brussel, politieracisme, etnisch profileren en diversiteit.

  • Sofie De Kimpe (criminologie)
    M +32-472 73 40 70

Hoe zit het met kwetsbare groepen, zoals bv de Roma, in het jeugdrecht? Hoe is de verhouding qua gender op de jeugdrechtbank? Wat met jeugdrechtactoren? Kan een jongere bijgestaan worden door een jeugdrechtadvocaat? Wat met de defederalisering van het jeugdrecht? Welke rechtspositie hebben minderjarigen?

  • Sophie De Bus (criminologie en jeugdrecht)
    M +32-472 57 70 08

Cultuur

Wanneer plannen de meeste gezinnen hun vakantie? Hoe belangrijk is vakantie? Hoe haal je het maximum uit je vakantie? Hoe zit het met de vrijetijdsbesteding van jongeren?

  • Jessy Siongers (sociologie van de jeugd)
    M +32-474 76 19 95

 

Hoe herken je nationalistische propaganda? Hoe kan je je hier tegen wapenen? Waarom zijn programma’s over de Vlaamse geschiedenis belangrijk/populair? Verheerlijken de media de Vlaamse identiteit door programma’s zoals Verhaal van Vlaanderen?

  • Katia Segers
    ​+32 477 57 24 46

 

Wat zijn de trends rond cultuur in de maatschappij? Met welke culturele uitdagingen of verschillen worden wij geconfronteerd? Hoe kan er meer aandacht voor cultuur komen in de samenleving?

  • Olga Van Oost (prof & directeur FARO & expert museologie)
    Tel +32-2 213 10 63
  • Free De Backer (educatiewetenschappen, kunsteducatie
    M +32-495 92 64 56

 

Energie

Plasma-geassisteerde verbranding (ammonia, waterstof)

  • Aurélie Bellemans (atmosferische terugkeer en plasma fysica)
    M +32-476 82 23 53

 

Esthetiek

Hoe werkt de huidbarrière en welke factoren kunnen deze verstoren? Wat is het verschil tussen hydraterende en voedende huidverzorgingsproducten? Welke nieuwe technieken worden er gebruikt in in vitro toxicologie om de veiligheid van cosmetica en farmaceutische producten te testen? Hoe wordt de huid als orgaan getest voor de veiligheid van nieuwe cosmetische producten Waarom is het testen van de toxische effecten van producten op de huid zo belangrijk voor consumentenveiligheid?

  • Prof. Axelle Cooreman
    ​Axelle.Cooreman@vub.be

Vragen over plastische chirurgie, wondheling en littekenvorming.

  • Lisa Ramaut (plastische chirurgie, wondheling en littekenvorming)
    lisa.ramaut@vub.be ; Telefoonnummer te verkrijgen via de perswerking

 

Gendergelijkheid

Welke invloed hebben bekende merken op gendergelijkheid? Hoe is het gesteld met de gendergelijkheid in België?

  • Karen Celis
    M +32 494 99 52 39

 

Gezondheid en beweging

Motorische competentie en ontwikkeling, antropometrie en lichaamssamenstelling, fysieke activiteit bij peuters en kinderen, bij de jeugd, (bij volwassenen en bij grootouders)

  • Eva D'Hondt
    M +32-497769633

Gezondheidsbevordering; gezonde en duurzame voeding (bij studenten)

  • Evelyn Fonderie
    M +32-493781133

Welke invloed heeft de motorische competentie van kinderen vanaf 5 jaar op de schoolprestaties? Hoe effectief is een ontwikkelingsgericht beweegprogramma in het water voor de motorische competentie van 5- tot 8-jarige Vlaamse en Brusselse schoolkinderen?

(chronische) pijn bij kinderen, adolescenten en jongvolwassenen

Motorische vaardigheden (land en water , actual & perceived), Physical literacy & aquatic literacy, Gezondheidsbeleid, Sportpedagogiek, Psycho-sociale vaardigheden, Basis Life Support (BLS) (bij leerkrachten lager en secundair onderwijs, zwemlesgevers, redders en gezondheidswerkers)

  • Kristine De Martelaer
    M +32-476637137

Biomechanica (spier- en pees, ganganalyse, sport) (neurologische bij kinderen, bij sporters en niet-sporters van alle leeftijdscategorieën)

  • Liese Bosman
    M +32-2 629 27 55

Perceived and actual aquatic skills (bij kinderen tussen 6 en 12 jaar)

  • Linde Van Droogenbroeck
    M +32-499435661

Motorische competentie en de ontwikkeling hiervan. Factoren gerelateerd aan motorische competentie (bij peuters (1-3 jaar) in kinderdagverblijven)

  • Lisa Mertens
    M +32-496 85 84 15

Motorische ontwikkeling (bij peuters (1-3 jaar) die thuis opgevangen worden (zowel uit kwetsbare als niet-kwetsbare gezinnen)

  • Lore Daelman
    M +32-485933158

Blessures, groei- en maturatie, talen, strenght and conditioning, lichaamssamenstelling, judo (bij de jeugd)

Leerstrategieën praktijkonderwijs; watersafety, eerste hulpverlening en reanimatie (bij alle leeftijden, leken, hulpverleners en leerkrachten)

  • Veerle Van Raemdonck
    M +32-495322521

Lichaamssamenstelling, energiebalans, ouderschap en zwangerschap (bij zwangeren en ouders)

De relatie fysieke activiteit, sedentair gedrag, voeding en slaap met burn-out & herstelbehoefte (bij leerkrachten secundair onderwijs, bij volwassenen)

  • Yanni Verhavert
    M +32-478 26 35 80

 

Gezondheid / kanker

Voor vragen Immuuntherapie en resistentiemechanismen, ​ belang van fundamenteel,onderzoek, gebruik van proefdieren.

  • Damya Laoui (biomedische wetenschappen, de rol van macrofagen bij kanker) dlaoui@vub.be; 0485 61 24 75

Wat is immunotherapie en hoe helpt het bij de behandeling van kanker? Welke voordelen biedt immunotherapie ten opzichte van traditionele behandelingen zoals chemotherapie? Hoe werken nanopartikels bij het gericht afleveren van medicatie aan kankercellen?

  • Kim De Veirman (immunotherapie, kankeronderzoek, nanogeneeskunde en doelgerichte kankerbehandelingen)
    kim.de.veirman@vub.be ; Tel +32-497 18 73 08

Hoe wordt mRNA-technologie ingezet in de ontwikkeling van kanker- en bacteriële vaccins? Wat is de rol van vaccins in de behandeling of preventie van kanker? Welke vooruitzichten zijn er voor de toekomst van kankerbehandelingen door middel van immunotherapie?

  • Karine Breckpot (immunotherapie, kankerimmunotherapie en de ontwikkeling van vaccins tegen kanker)
    karine.breckpot@vub.be ; Tel +32-2 477 45 66; M +32-494 25 38 31

Nieuwe medicijnen ontwikkelen voor leveraandoeningen via in vitro modellen, in vitro toxicologie en risico-analyses

  • Prof. Dr. Ir. Tamara Vanhaecke
    Tel +32-2 477 45 18

Cardiale preventie, hypertensie, hypercholesterolemie en cardiale revalidatie

  • Sofie Brouwers
    M +32-473 50 13 90

 

Kinderopvang

Wat kunnen we leren van onze buurlanden op vlak van organisatie van de kinderopvang? Waarom loopt de organisatie van kinderopvang in België vaak stroef? Hoe kunnen we kinderopvang verbeteren? Is de bedrijfscrèche een goed alternatief voor kinderopvang? Is kinderopvang goed voor de ontwikkeling van een kind?

  • Adriana Van der Graaf
    M +32-470 50 98 85

 

Klimaat

Droogte & overstromingen ​

Waarom is de kernuitstap zo’n beladen onderwerp? Hoe klimaatgevoelig is de Vlaming? Waarom is de houding tegenover kernenergie positiever in vergelijking met enkele decennia geleden? Is het een goed idee om de kerncentrales te sluiten? Wat zijn de gevolgen? Hoe realistisch is de kernuitstap? Is er voldoende energie wanneer de kerncentrales sluiten? Hoe zit het met de CO2-uitstoot? Wat met de stijging van de globale temperatuur?

  • Ann Van Griensven (water)
    ann.vangriensven@vub.be ; M +32-484 76 16 96
  • Cathy Macharis (duurzame transitie, onderwijs): Telefoonnummer te verkrijgen via de perswerking

Knuffelen

Wat gebeurt er met ons lichaam als we knuffelen? Hoe is knuffelen ontstaan? Heeft de coronacrisis een impact gehad op ons knuffelgedrag? Waarom knuffelen we (niet) graag?

  • Martine Van Puyvelde
    M +32-495 23 95 43

Mentaal welzijn

Vragen over verslaving (alcohol en drugs), ADHD en toxicologie bij volwassenen.

  • Cleo Crunelle (psychiatrie volwassenen, alcohol en drugs, ADHD)
    cleo.crunelle@vub.be ; Tel +32-2 801 26 85

Vragen over mentaal welzijn van jongeren en jongvolwassenen, inclusief maladaptieve coping zoals opzettelijke zelfverwonding en suicide.

 

Mentaal welzijn op het werk

Is het wetsvoorstel om ziekte tijdens vakantie te laten tellen een goed idee? Wat is het effect van telewerken op de (mentale) gezondheid? Wat zijn de symptomen van een burn-out? Hoe ga je om met een burn-out?

  • Sara De Gieter (arbeidspsychologie, werk-privébalans, psychosociaal welzijn, welzijnsbeleid, burnout, re-integratie
    M +32-474 40 20 25
  • Yanni Verhavert (burn-out)
    M +32-478 26 35 80

 

Mobiliteit

Hoe is de mobiliteit, logistiek en infrastructuur? Hoe kunnen we dit verbeteren en overgaan naar duurzame mobiliteit? Is er voldoende openbaar vervoer? Wat met nieuwe vervoermiddelen zoals de elektrische step of huurfiets?

  • Cathy Macharis (professor & expert duurzame mobiliteit, onderzoeksgroep Mobilise): Telefoonnummer te verkrijgen via de perswerking

 

Oorlog

  • Katia Segers (oorlogspropaganda)
    M +32-477 572 446

Onderwijs

Zorgt AI in het onderwijs voor betere leerresultaten? Hoe wordt AI ingezet in het onderwijs? Is digitaal leermateriaal beter dan niet-digitaal leermateriaal? Hoe kunnen startende leerkrachten zich beter integreren in het onderwijs? Hoe ontwikkelt het onderwijsbeleid zich?

  • Hanne De Bock (begeleiding startende leerkrachten)
    M +32 468 31 15 56
  • Els Consuegra
    M +32 479 58 21 30
  • Inge Placklé
    M +32 476 24 69 53

 

Ruimtevaart

Wat kunnen we in 2025 van de ruimtevaart verwachten? Welke raketten zullen gelanceerd worden? Wanneer verwachten we een meteorenzwerm? Wat is het verschil tussen een meteoroïde, een meteoor en een meteoriet? ​ Wat is er zo bijzonder aan donkere materie? Welke ruimtetelescoop is de beste? Hoe werkt een ruimtetelescoop?

  • Aurélie Bellemans (atmosferische terugkeer en plasma fysica)
    M +32-476 82 23 53

 

Reizen

Wanneer plannen de meeste gezinnen hun vakantie? Hoe belangrijk is vakantie? Hoe haal je het maximum uit je vakantie? Hoe zit het met de vrijetijdsbesteding van jongeren?

  • Jessy Siongers (sociologie van de jeugd)
    M +32-474 76 19 95

 

Rusthuizen

Waarom belanden zo veel rusthuizen op de zwarte lijst? Wat moet er veranderen in de ouderenzorg? Worden rusthuizen binnenkort onbetaalbaar?

  • Christel Geerts (vitaliteit en gerontologie)
    M +32-498 58 09 41
  • Liesbeth De Donder (SARlab Society and Ageing
    M +32-494 13 68 68

 

STEM

Hoe kunnen we voedselveiligheid verbeteren met nieuwe technologieën? Welke rol speelt AI in kwaliteitscontrole binnen de agro- en voedingsindustrie? Hoe kan technologie helpen om schadelijke stoffen in producten sneller te detecteren? Hoe kunnen optische technologieën bijdragen aan duurzaamheid en efficiëntie in de industrie?

Taal

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor dove kinderen in Vlaanderen op het vlak van taalontwikkeling en de geletterdheid in het Nederlands? Op welke manier verschilt de taalontwikkeling van dove (gebarentalige) kinderen van die van horende kinderen? Welke rol speelt meertaligheid (Nederlands, VGT, eventueel andere talen) in de ontwikkeling en de onderwijskansen van dove kinderen? Hoe kunnen dove kinderen geletterdheid ontwikkelen in het Nederlands, wanneer VGT hun eerste taal is? (lopend onderzoek) Hoe goed sluit het huidige Vlaamse onderwijsbeleid aan op de noden van dove kinderen?

Hoe evalueren volwassenen en kinderen taalvariatie? Hoe en wanneer leren kinderen omgaan met taalvariatie? Bepaalt taal hoe iemand overkomt? Welke taalvariatie is er aanwezig in het Nederlands?

Wat is het buitenlandsaccentsyndroom? Hoe komt het dat we na beroerte of trauma plots met een ander accent spreken? Waarom verliezen personen met dementie soms al heel snel hun taal (cfr. Afasie Bruce Willis) Wat is afasie en waarom hebben mensen met beroerte vaak problemen met taal?

 

Vluchtelingen-migratie

Waarom is er een opvangcrisis in ons land? Hoe is het zo ver kunnen komen? Kan preventie de crisis oplossen? Zal de crisis ooit opgelost geraken? 

  • Ilke Adam (politicoloog): M +32-476 38 87 27

Wiskunde

Vragen over machine learning voor beeld en tekst met toepassingen in de industriële, medische en culturele sector, wiskundige fundamenten van de AI (hoe leert een machine, wat leert ze, is er bias aanwezig? ...)

  • Ann Dooms (Wiskunde, Artificiële Intelligentie)
    ann.dooms@vub.be ; Telefoonnummer te verkrijgen via de perswerking

Vragen over Wavelets, een wiskundige methode die cruciaal is voor moderne technologieën zoals compressie en ruisonderdrukking van digitale beelden en audio.

 

Zwangerschap

Hoe beïnvloeden genetische afwijkingen de kans op een succesvolle zwangerschap? Wat kunnen we leren uit stamcelonderzoek over vruchtbaarheid en erfelijke ziektes? Hoe kunnen we met stamcellen de menselijke ontwikkeling nabootsen? Hoe werkt genetische screening van embryo’s en wat zijn de voordelen? Welke invloed heeft leeftijd op de genetische gezondheid van embryo’s? Hoe kan genetisch onderzoek bijdragen aan betere behandelingen voor erfelijke aandoeningen?

  • Claudia Spits (reproductieve genetica, met focus op genetische afwijkingen bij embryo’s en stamcelonderzoek)
    claudia.spits@vub.be ; Tel +32-2 477 46 38

 

 

 

CO
Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel