VUB en ULB herdenken hun stichter Pierre-Théodore Verhaegen op vrijdag 19 november

Thema St-V 2021 is KLIMAAT en VLUCHTELINGEN

Op vrijdag 19 november eren de Université libre de Bruxelles en de Vrije Universiteit Brussel zoals elk jaar hun stichter Théodore Verhaegen. Hiermee geeft de universitaire gemeenschap van VUB en ULB blijk van haar trouw aan de geest van de stichters en van haar dankbaarheid jegens iedereen die haar in haar geschiedenis, ook onder moeilijke omstandigheden heeft gediend. Het is ook het moment waarop onze studenten hun universiteit en hun folkloristische rituelen vieren, zoals steeds met een kritische kijk op een welbepaald thema. Dit jaar vindt dit door de coronacrisis plaats op een veilige manier in een feestdorp in het centrum van de stad.

Programma

De officiële herdenkingen vinden plaats van 8.00 tot 13.45 uur. Hierbij worden zoals steeds die persoonlijkheden geëerd, die hebben bijgedragen aan de opbouw van de identiteit van de twee universiteiten.

Van 12.00 tot 16.45 uur verzamelen de studenten zich op de Grote Zavel, waar het feestdorp is opgebouwd, bestaande uit de verschillende tenten van de kringen, versierd op traditionele volkse wijze, met satirische fresco’s van de studenten.

VUB-rector Caroline Pauwels: “Deze St-V is heel bijzonder. Niet alleen kunnen onze studenten eindelijk terug de stad in en met elkaar en met de stad vieren. Elkaar leren kennen, de stad waarin ze studeren leren kennen, het is zo belangrijk. Ook de thema’s die de studenten dit jaar gekozen hebben, kunnen niet actueler zijn. Onze studenten laten blijken dat zij ware possibilisten zijn, hoopvol zonder naïef te zijn en met een sterke bereidheid om zich in te zetten voor deze wereld. Dat maakt mij bijzonder trots. Vive St-V!”

Burgemeester van de stad Brussel Philippe Close: "Brussel is dit jaar bijzonder ontroerd dat de studenten op 19 november samen de traditionele Sint-V kunnen vieren. Met de afstudeerceremonie op de Grote Markt vorige maand zijn de banden tussen Brussel en zijn twee universiteiten nog nooit zo sterk geweest. Ik wens iedereen een fijne St. V's dag.”

Voor Annemie Schaus, rector van de ULB, "krijgt de feestdag van Sint-Verhaegen dit jaar een heel bijzonder tintje: enerzijds biedt ze de studenten deze keer de mogelijkheid om samen te komen en te verbroederen, terwijl dat vorig jaar door de pandemie niet mogelijk was; anderzijds brengt ze de universitaire gemeenschap samen rond sterke engagementen, die het beeld weergeven van wat de ULB is: vrij, kritisch, waakzaam en rebels!

Klimaat en Vluchtelingen

Dit jaar hebben de ACE (Association des Cercles Étudiants) en het BSG (Brussels Studentengenootschap) gekozen voor het thema ""Libre de détruire mais pas d’accueillir. Uitstoot toegestaan, grenzen toegedaan". Met dit thema willen de studentenorganisaties de aandacht vestigen op het probleem van de opwarming van de aarde en de vluchtelingenproblematiek. Zij wijzen hierbij op het volgende: “We bevinden ons in een kritieke situatie met betrekking tot ons milieu. Over een paar jaar zal een aanzienlijk deel van de wereldbevolking niet langer in staat zijn te overleven in hun geboortestreek. En toch leven wij mensen in totale minachting voor deze aarde. En toch weigeren wij vluchtelingen op te nemen, ongeacht de oorzaak van hun vlucht."

Sint-Verhaegen sinds 2019 opgenomen in Brussels cultureel erfgoed

Sinds 2019 maakt de Sint-Verhaegen deel uit van de inventaris van immaterieel cultureel erfgoed van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het heeft deze Brusselse erkenning gekregen vanwege zijn bijdrage aan het "veelzijdige, onafhankelijke en rebelse karakter van de stad, alsmede aan haar identiteit".  Deze erkenning van de Dag van Sint Verhaegen toont ook aan dat dit evenement veel meer is dan een optocht waaraan elk jaar meer dan 7.000 mensen deelnemen. Het is vooral een viering van de vrijheid. Door middel van toespraken en spandoeken pleiten de deelnemers voor vrijheid van onderzoek, onderwijs, denken en meningsuiting.

Perscontacten

ULB : Association des Cercles Étudiants de l'ULB - Clara Michel - extern ondervoorzitter van de ACE - 0470 47 49 41

Over de sociale zoektocht - ACE - Brice Prince - 0471 84 31 23

VUB : Brussels StudentenGenootschap - Matthias Molineaux - Ondervoorzitter BSG gtgv - +32 478 63 95 02