VUB bereidt zich voor om in code groen en óp de campus te starten
VUB zet volgend academiejaar in op inclusief en innovatief onderwijs
Vicerector onderwijs-‐ en studentenbeleid Jan Danckaert: “Vanaf volgend academiejaar zullen we fysieke en online leerervaringen doordacht met elkaar kunnen integreren: dat heet in ’t Engels “blended learning”. Daarbij maken we uiteraard gebruik van kennis en vaardigheden die we opgebouwd hebben met de “brutaal digitale” sprong die we het afgelopen jaar gemaakt hebben.”
“Voor het eerst kunnen we nu wel vertrekken vanuit de vraag hoe we het “klassieke” face-to-face onderwijs digitaal kunnen versterken en ondersteunen en meer activerend maken. We kunnen nu nadenken welke de belangrijkste redenen zijn om de studenten te zien op een campus, in een aula, in een lab of praktijkzaal. Antwoorden dus op de vraag “waar” ons onderwijs zich zal afspelen.”
“Maar de blend ligt niet alleen online versus fysiek, maar ook volgens de assen synchroon vs asynchroon, on campus versus andere locaties, en sturing van het leerproces versus autonomie van de student in het leerproces.”
De VUB-eigenheid als ‘urban engaged university’ uit zich in de eerste plaats in de verankering en interactie met Brussel, en dit zowel in de online als in de offline componenten (WeKonekt.brussels en CERL: Community Engaged Research and Learning, multi-, inter- en transdisciplinair onderwijs). De face-to-face onderwijsvormen dragen niet alleen bij tot het bereiken van de leerdoelen, maar spelen ook een belangrijke rol spelen in de socialiserende, netwerkende en inclusieve doelstellingen van onze universiteit. Op een universiteit als de VUB komt een student immers niet alleen om te studeren: hij/zij evolueert er ook van “jongere” tot “jongvolwassene” die bereid is om engagement in de maatschappij op te nemen.
Vanuit het project De Wereld Heeft Je Nodig’ voorziet de VUB een aanbod van projecten, communities, events, lessen en lezingen in lijn met de duurzaamheidsdoelstelling van de Verenigde Naties (People, Planet, Peace, Prosperity, Partnership).
“Onze hoofdstad biedt studenten en docenten concrete kansen om vernieuwende leer- en onderzoeksstrategieën op poten te zetten. Maar deze urban jungle vraagt soms ook om een andere aanpak. Docenten brengen hun inhoudelijke expertise zo goed mogelijk over, maar spelen daarnaast ook een coachende rol. Op die manier worden studenten de nodige vaardigheden en attitudes bijgebracht die hen kunnen helpen om hun verantwoordelijkheid op te nemen in een snel veranderende stedelijke en globale samenleving”, aldus Jan Danckaert.
Curricula onder de loep en inclusieve campussen
Daarnaast wordt ook de curricula herbekeken met een focus op antiracisme, dekolonisatie en diversiteit in het klaslokaal en in het curriculum. Zo integreren vele opleidingen kritische reflecties over kolonisatie en racisme in hun curriculum. Daarnaast zet de VUB in op inclusieve campussen, die een toegankelijke werk- en leeromgeving zijn waar iedereen respectvol wordt behandeld. Voelt iemand zich toch in zijn waardigheid aangetast, dan kan die persoon bij het meldpunt terecht.
Verder wil de VUB studenten van ondervertegenwoordigde groepen ondersteunen in hun traject naar de academische wereld en de arbeidsmarkt. De VUB werkt hiervoor ook samen met een steeds diversere groep studentenverenigingen, maar ook met externe partners.
Internationale ervaring zonder verplaatsing
Daarnaast zullen ook nieuwe vormen van mobiliteit mogelijk worden. Studenten zullen internationale ervaringen kunnen opdoen zonder dat – noodzakelijkerwijs - één van de partijen (de docent of de studenten) zich moet verplaatsen. Verplaatsingen kunnen nog steeds een meerwaarde hebben, maar zijn niet langer een noodzakelijke voorwaarde. Dat realiseert de VUB samen met vijf Europese partneruniversiteiten in het netwerk, Eutopia. Daarin worden “connected learning communities” opgezet die leeractiviteiten ontplooien over de verschillende internationale campussen heen. Daarvan zijn er nu al achttien actief.
Veiligheidsmaatregelen
De VUB neemt in overleg met verschillende Brusselse partners initiatieven om de vaccinatiegraad te bevorderen. Samen met de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) schakelt de VUB vaccinatiepunten in op haar campussen tussen 13/9 en 15/10. De VUB sensibiliseert personeel, studenten, omwonenden en bezoekers om zich ter plekke te laten vaccineren. De VUB ventileert alle lokalen, en controleert dat met de verdere uitrol van CO2-meters. Mondmaskers blijven verplicht tijdens de lesactiviteiten. Met al deze maatregelen garanderen we dat onze campussen veilige studeer- en vertoefplekken blijven.
Meer info
Vicerector onderwijs-‐ en studentenbeleid Jan Danckaert, [email protected], 0486-48 80 62