Vrije Universiteit Brussel (VUB) biedt transparantie over onderzoeksprojecten met Israëlische partners

Brussel, 16 mei 2024 – Naar aanleiding van het Israëlisch-Palestijns conflict screent de Vrije Universiteit Brussel (VUB) momenteel alle Europese onderzoeksprojecten waarbij een Israëlische partner betrokken is. In totaal betreft het zeven projecten. Voor één project is de screening reeds afgerond en heeft de universiteit vorige week besloten om uit het project te stappen. Twee programma’s lopen binnen enkele maanden af. Het gaat om grotere onderzoeksprojecten met tientallen partners. Elk project ondergaat individueel een mensenrechtentoets, de methode die werd afgesproken in de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR). De VUB benadrukt dat het verder geen enkele bilaterale samenwerking heeft met Israël.

De Vrije Universiteit Brussel (VUB) biedt volledige transparantie over haar samenwerkingen met Israëlische partners. De universiteit is in elk van deze zeven projecten deelnemer, naast verschillende andere partners. Geen enkele van deze projecten heeft een band met militaire toepassingen. Toch worden ze nu grondig geëvalueerd door een onafhankelijke ethische commissie volgens de procedure van de mensenrechtentoets. Hierbij wordt gekeken naar de situatie rond mensenrechten in de betrokken landen, de positie van de specifieke partner hierin en de inhoud van het project.

De universiteit wacht momenteel nog voor vier projecten het advies af. Indien de commissie een negatief advies uitvaardigt, of een eerder advies herziet door de gewijzigde omstandigheden, zal de VUB de nodige stappen zetten.

De risicoanalyse volgt de escalatie van het conflict. Voor 7 oktober voerde de VUB reeds een reguliere controle uit op vlak van militair gebruik, misbruik en dual use, het gebruik voor een ander dan het vooropgestelde doel. Sinds oktober 2023 wordt een veel strikter beleid gevoerd tegenover Israël en zijn de adviezen aangepast aan de evoluerende situatie.

De VUB wijst nog op de complexiteit van het verbreken van een lopende samenwerking die neerkomt op het onderbreken van belangrijk wetenschappelijk onderzoek, contractbreuk met de instanties die het onderzoek financieren en met de tientallen betrokken andere partners, waarvan Israël er slechts één is. Voor elke contractbreuk moet de VUB onderhandelen met de Europese Commissie.

De volledige lijst van de zeven projecten:

1. Partnership for the Assessment of Risks from Chemicals

• Thema: beveiligingsmaterialen en producten gerelateerd aan geneeskunde
  • Looptijd: 01-05/2022 – 30/04/2029
  • Partners: 175
  • Bijdrager: Agence Nationale de la Sécurité Sanitaire de l’Alimentation, de l’Environnement et du Travail (Frankrijk)
  • Israëlische organisaties: Ministry of Health
  • Status: Screening loopt

2. THERMOBREAST: An innovative non-contact and harmless screening modality set to change the course of breast cancer detection and patient monitoring

• Looptijd: 01/01/2023 – 31/12/2026
  • Partners: 14
  • Bijdrager: Thermomind LTD (Israël)