Vrije Universiteit Brussel richt Caroline Pauwels Academy of Critical Thinking op

Tijdens de academische opening op 27 september 2022 kondigde VUB-rector Jan Danckaert de oprichting van PACT aan, de Caroline Pauwels Academy of Critical Thinking. De oprichting van de academie is een eresaluut aan alles waar Caroline Pauwels tijdens haar leven en haar rectoraat voor stond met als centraal thema het vrije denken in een sfeer van verbinding, dialoog, zelfreflectie en radicaal humanisme.

VUB-ererector Caroline Pauwels heeft zich tijdens haar rectormandaat (2016-2022) mateloos ingezet om de dialoog, de wisselwerking en de verbinding met de samenleving naar een hoger niveau te tillen. Daarom draagt de nieuwe VUB academy haar naam: de Caroline Pauwels Academy of Critical Thinking of kortweg PACT. Een uitnodiging tot reflectie bij het Manifesto van de hand van Caroline Pauwels vindt u hier.

Met PACT wil de Vrije Universiteit Brussel voor een zo breed mogelijk publiek duidelijk maken dat twijfel, onzekerheid en voortschrijdend inzicht geen zwakten zijn, maar net de motor van echte wetenschappelijke en maatschappelijke vooruitgang. Zo wil de VUB een antwoord bieden op de almaar groter wordende uitdagingen die in de samenleving en in de wereld opdoemen.

“We hebben absoluut nood aan een Caroline Pauwels Academy of Critical Thinking”, verwees ook Rector Jan Danckaert in zijn openingsrede naar PACT. “Science is under attack. Wetenschap ligt onder vuur. Daarom moeten we onze verantwoordelijkheid opnemen.” ​

In het kader van PACT zal de VUB lezingen organiseren voor mensen die ‘willen begrijpen’, die naar anderen willen luisteren omdat die wel eens gelijk zouden kunnen hebben en die door dialoog, zelfreflectie en zelfonderzoek vrije denkers willen worden. De PACT-lezingen beogen een beter inzicht te bieden in de belangrijkste problemen in de samenleving en de wereld, en bovenal ideeën aan te reiken over hoe die problemen aan te pakken. De PACT-lezingen zijn daarmee uitdrukkelijk een alternatief voor fatalistische doemscenario’s en zwartgallige toekomstperspectieven.

PACT wil een zo breed mogelijke waaier aan stemmen laten horen, met wetenschappers en denkers uit alle continenten, met een resoluut internationaal perspectief. Naast een interessant lezingenprogramma zal PACT ook allerlei andere activiteiten organiseren die haar intenties onderschrijven. Een stuurgroep wordt geïnstalleerd en curator Alicja Gescinska zal het eerste programma cureren. Tijdens een videoboodschap sprak ze de ambitie uit om wetenschappers van hun eilandjes te halen, door lezingen, debat en discussie.

“Kennis komt dialogisch tot standen daar was onze dierbare Caroline Pauwels zich zeer van bewust”, zegt curator Alicja Gescinska. “Van Caroline leerden we ook dat we twijfel en onzekerheid moeten omarmen. Ze zijn ook een deel van vooruitgang en voortschrijdend inzicht.”

PACT was het laatste grote project dat Caroline Pauwels voor ogen had voordat ze op 5 augustus van dit jaar overleed. Haar grote idee achter deze academie - die oorspronkelijk de Poincaré Academy of Critical Thinking zou heten – is de uitvoering van de principes van de Verlichting: kritisch denken, vrij onderzoek en radicaal humanisme. De VUB huldigt, met haar zusteruniversiteit de ULB, het principe van het Vrij Onderzoek, zoals destijds geformuleerd door de Franse wiskundige en wetenschapsfilosoof Henri Poincaré: “Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.”

Contact: [email protected]

Frans Steenhoudt