Vlaamse nieuwsconsumptie blijft stabiel, maar krijgt het moeilijk door informatiedruk, AI en zorgen over nepnieuws

Vlaamse nieuwsconsumptie blijft stabiel, maar krijgt het moeilijk door informatiedruk, AI en zorgen over nepnieuws

9 opvallende trends in Vlaams nieuwsgebruik

Het nieuwsgebruik in Vlaanderen blijft over het algemeen stabiel, maar staat onder druk door een overvloed aan informatie, groeiende zorgen over desinformatie en een afnemend vertrouwen in het gebruik van artificiële intelligentie (AI) bij het maken van nieuws. Dat blijkt uit het jaarlijkse Digital News Report van het Reuters Institute for the Study of Journalism, met de Belgische resultaten verzameld door imec-SMIT-VUB.

Voor dit onderzoek werden in België ruim 2000 mensen bevraagd, waaronder 1129 Vlamingen. De resultaten geven een unieke inkijk in het nieuwsgebruik van Vlamingen vandaag. De belangrijkste inzichten voor Vlaanderen zijn hieronder samengevat. De volledige resultaten en interactieve grafieken zijn beschikbaar op www.nieuwsgebruik.be

  1. Minder bronnen, meer concentratie
    ​Steeds meer Vlamingen beperken zich tot één of zelfs geen enkele nieuwsbron per week. In 2017 was dat 5%, vandaag is dat 16%.
  2. Nieuwsmoeheid door overvloed
    ​Ruim 6 op de 10 Vlamingen mijden soms het nieuws, vooral omdat het te veel en te negatief is. Slechts 8% haakt echt volledig af.
  3. Vertrouwen in AI als nieuwsbron daalt
    ​De helft van de Vlamingen voelt zich ongemakkelijk bij nieuws dat (deels) door AI gemaakt is – zelfs onder jongeren.
  4. Gepersonaliseerd nieuws wordt breed geaccepteerd
    ​Personalisatie van nieuws – zoals op streamingdiensten – stuit nauwelijks op weerstand bij Vlaamse gebruikers.
  5. Onvrede over moderatie op sociale media
    ​Slechts 1 op de 5 Vlamingen is tevreden over hoe platforms zoals Facebook of TikTok omgaan met het modereren van content.
  6. Zorgen over nepnieuws nemen toe, maar verificatie blijft beperkt
    ​45% maakt zich zorgen over online desinformatie, maar een kwart controleert zelden of nooit of iets klopt.
  7. Influencers en activisten gezien als grootste verspreiders van nepnieuws
    ​Vooral op TikTok, Facebook en X worden influencers en activisten als belangrijke verspreiders van desinformatie gezien.
  8. Mediawijsheid maakt een verschil
    ​Jongeren die mediawijsheid kregen op school, checken actiever informatie via betrouwbare bronnen dan jongeren zonder die training.
  9. Grote honger naar lokaal nieuws – ook op sociale media
    ​Drie op vier Vlamingen tonen interesse in lokaal nieuws, al halen vooral jongeren dit ook via sociale media.
Dr. Pauljan Truyens (imec-SMIT-VUB): "De terughoudendheid tegenover AI in journalistiek wijst op een groeiende kritische houding. Transparantie over hoe nieuws tot stand komt, wordt essentieel om vertrouwen te behouden."
Prof. dr. Ike Picone (VUB):"Jongeren zoeken informatie op hun eigen manier, maar vaak bewust en kritisch. Mediawijsheid blijkt een sleutel: wie training kreeg, checkt beter en vaker. Dat onderstreept het belang van educatie, ook buiten het klaslokaal."

Contact

Prof. dr. Ike Picone – ike.picone@vub.be – 0479 74 23 84


Over het onderzoek:

Het Digital News Report is het grootste internationale vergelijkende onderzoek naar nieuwsgebruik. In België wordt het uitgevoerd door imec-SMIT-VUB. De Vlaamse resultaten vormen dé referentie voor wie inzicht wil in hoe nieuws vandaag beleefd en gebruikt wordt.

Koen Stein
Koen Stein Centraal aanspreekpunt pers

 

 

LW
Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel