Symposium over levenseindezorg: 30 jaar onderzoek en impact ter ere van Prof. Luc Deliens

Op vrijdag 13 september 2024 vindt in het Paleis der Academiën in Brussel een wetenschappelijk symposium plaats ter ere van het emeritaat van Prof. Dr. Luc Deliens. Dit symposium, met als thema "30 jaar onderzoek en zorg rond het levenseinde (1995-2024)", is de ideale gelegenheid om terug te blikken op drie decennia baanbrekend onderzoek en maatschappelijke impact op het gebied van palliatieve zorg en levenseindezorg. Drie sessie vormen samen de kern van de bijdragen van Prof. Deliens en zijn onderzoeksgroep naar wetenschap rond het levenseinde. Wim De Vilder praat het geheel aan elkaar.

In de eerste sessie wordt ingezoomd op het belang van tijdige en geïntegreerde palliatieve zorg. Nog te vaak wordt palliatieve zorg te laat opgestart, hoewel de wetenschappelijke evidentie de positieve invloed van een tijdige opstart op de levenskwaliteit van de patiënt (en naasten) veelvuldig aantoont. De wetswijziging die de verplichting verwijdert dat palliatieve zorg alleen mag worden opgestart wanneer het overlijden binnen de drie maanden wordt verwacht, is alvast een stap in de goede richting. Maar er blijft veel ruimte voor optimalisatie.

In de tweede sessie ligt de focus op de vermaatschappelijking van de palliatieve zorg. Hoe kunnen we buitenom de klassieke gezondheidsactoren de hele maatschappij versterken om ondersteunend om te gaan met ernstige ziekte, sterven en rouw? Dit is een pertinente vraag, wanneer we weten dat er in 2026 wereldwijd naar schatting 48 miljoen mensen zullen sterven aan een ernstige ziekte, wat een grote druk op de gezondheidszorg legt. We moeten kijken naar de rol die bijvoorbeeld ook scholen, werkomgevingen, buurten, en hele gemeenschappen kunnen spelen.

Tijdens de derde sessie wordt het baanbrekende werk rond levenseindebeslissingen, en vooral rond euthanasie, in België uitgediept. Ons land blijft internationale pionier op het vlak van zelfbeschikking aan het levenseinde, maar dat ging niet zonder slag of stoot. ​ Sprekers aanschouwen de rol die Prof. Deliens speelde in het wetenschappelijke debat dat leidde tot de invoering en verfijning van deze wetgeving, evenals de bredere ethische discussies hierover in de samenleving.

Professor Deliens zal zelf de wetenschappelijk sessies afsluiten met een afscheidslezing.

Na de wetenschappelijke sessies volgen laudatio’s waarin Prof. Deliens geëerd zal worden voor zijn uitzonderlijke carrière en onschatbare bijdrage aan het wetenschappelijke onderzoek, de zorgpraktijk en beleid rond het levenseinde.

Praktische informatie:

- Datum: 13 september 2024

- Locatie: Paleis der Academiën, Brussel

- Tijd: 9:00 – 16:50 gevolgd door een receptie

Voor het volledige programma en verdere details, bezoek de website: https://endoflifecare.be/symposium-30-jaar-onderzoek-zorg-rond-het-levenseinde-zrl-1995-2024.

Contact:

Voor inschrijvingen, persaanvragen of aanvullende informatie kunt u contact opnemen via info@endoflifecare.be.

Koen Stein
Koen Stein Perscontact wetenschap & innovatie