Studenten VUB en ULB werken samen met Brusselse organisaties tijdens virtuele editie van de weKONEKT.week

Op het programma: MasterClass met Waad al-Kateab – Vechtsportavond – Digital dance party @AB – pop-up workshops – virtueel diner met levering aan huis - …

Tijdens de weKONEKT.week van 29 maart tot en met 2 april slaan studenten van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université libre de Bruxelles (ULB) de handen in elkaar met organisaties in Brussel. Samen willen ze het verschil maken voor Brussel en haar inwoners. Met partnerorganisaties werken de studenten projecten uit en organiseren ze activiteiten voor het grotere publiek. Ook staat er een hele reeks gastlezingen op het programma die kaderen binnen diverse opleidingsonderdelen. Brussel als living lab dus, in coronamodus. Omwille van Covid-19 gaan alle activiteiten online door. Engagement en het welzijn van de studenten lopen als rode draad doorheen de weKONEKT.week.

Geëngageerd én verbonden
De student-ondernemers van “The City is our Playground” en het “Green Team” steken hun handen uit de mouwen voor knallende virtuele en pop-up workshops rond Water Slam Poetry, digital arts en digitale tekenlessen architectuur en natuur. Allemaal door en voor studenten.

Tijdens een unieke MasterClass, gaan studenten communicatiewetenschappen in gesprek met Syrische filmmaker Waad Al-Kateab en journalist Rudi Vranckx over de rol van oorlogsjournalistiek en haar documentaire “For Sama”.

Onze academici tonen hoe geëgageerd wetenschap kan zijn. Samen met de KVS en het Risicovechtplatform Vlaanderen buigen VUB-experten zich over het potentieel van harde vechtsporten, het “Artificial Intelligence for the Common Good Institute” duikt in artificiële intelligentie en al haar complexiteit, en in samenwerking met Bruzz lanceren we de podcast “antipode” met een reeks fascinerende gesprekspartners.

Welzijn in coronatijden
Dankzij het enthousiasme en steun van onder meer Resto Henri in Brussel schuiven zo’n 100 studenten aan weKONEKT-tafels. In de virtuele VUB-campus in Gather.town kijken ze in kleine groepjes terug op de afgelopen maanden en vooruit naar een gezamenlijke toekomst. Welke lessen kunnen wij als universiteit en maatschappij trekken uit deze pandemie? Daarmee drukken de studenten ook onmiddellijk mee hun stempel op het studentenbeleid van de VUB.

Wandelingen, fietstochten en kajakexpedities. Omdat sport en beweging essentiëler dan ooit blijken, krijgen studenten de kans om de benen te strekken. Via de verschillende sportactiviteiten ontdekken studenten de rijke geschiedenis en architectuur van Brussel.

Een lichtpuntje voor het studentenleven aan de universiteit. Naar goede studentengewoonte is er op dé donderdag voor de lentevakantie een grote TD. Omdat deze omwille van Covid-19 niet op de campus kan doorgaan, zochten studentenverenigingen Limburgia en Campina naar een alternatief. Een online dance party in samenwerking met de Ancienne Belgique is het resultaat. Ook hier komt het maatschappelijk engagement van de studenten om de hoek kijken, want het thema van het feestje is hip-hop uit de jaren 70-80-90 en de ondervertegenwoordiging van vrouwelijke artiesten. Jorn Jens Denayer van de VUB-studentenkring Campina: “Ik hoop om samen met WeKONEKT, studenten elkaar terug te laten vinden. Veel studenten hebben weinig sociaal contact en we willen hen, via deze weg, een gevoel van samenhorigheid en een vorm van sociaal contact terug geven.”

“In co-creatie met onze partners in Brussel zorgen we er samen met VUB- en ULB-studenten voor dat, ook in deze bijzondere tijden, zoveel mogelijk interacties en initiatieven tot stand kunnen komen. Tijdens deze virtuele editie van de weKONEKT.week plannen onze studenten boeiende activiteiten voor hun medestudenten én het grotere publiek. Ook staan er lokale en internationale gastlezingen op het programma die kaderen binnen diverse opleidingen. Ontmoetingen tussen studenten onderling en met hun docenten is en blijft heel belangrijk.” –  VUB-Rector Caroline Pauwels

Dankzij een samenwerking met de 5 andere Urban Engaged Universities uit het European Universities EUTOPIA-netwerk, krijgt de weKONEKT.week dit jaar ook een Europese dimensie.

contact:

Jorn Jens Denayer
Studentenkring Campina
0492 663 123

Lynn Tytgat
Coördinatie weKONEKT.brussels
0485 111 929

Als urban engaged university zet de Vrije Universiteit Brussel sterk in op partnerships met andere Brusselse, Vlaamse, Europese en internationale organisaties en universiteiten om een maatschappelijk geëngageerd onderwijsaanbod te creëren. De VUB dankt haar meer dan 150 partners die weKONEKT.brussels mogelijk maken. Speciale dank gaat uit naar de Vlaamse Gemeenschapscommissie, Innoviris en het Humanistisch Verbond voor hun steun.

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. #DWHJN www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Lies Feron
Lies Feron Persrelaties Vrije Universiteit Brussel