Starter Kit moet wetenschappers wegwijs maken in citizen science

VUB-onderzoekers van imec-SMIT (Studies in Media, Innovation and Technology) hebben samen met het Science Outreach Office een Citizen Science (CS) Starter Kit ontworpen om wetenschappers te begeleiden bij burgerwetenschappelijk onderzoek. De kit is één van de resultaten van het EUTOPIA TRAIN-project. Hij komt tegemoet aan de nood van onderzoekers uit het EUTOPIA-netwerk van Europese universiteiten om het brede publiek te laten meedenken over wetenschappelijk onderzoek en het de kans te geven eraan mee te werken.

“De kit ondersteunt wetenschappers en maakt hen wegwijs in de mogelijkheden van CS”, zegt Floor Keersmaekers van het Citizen Science Contactpunt van de VUB. “Ze krijgen een brede introductie tot de onderzoeksmethode, maar leren ook bepalen of ze geschikt is om hun onderzoeksvragen te beantwoorden. De wetenschappers worden via de kit begeleid in het denkproces over CS en krijgen inzicht in de cruciale succesfactoren voor een geslaagd citizen science-onderzoek. De starter kit werd in een paar maanden tijd al meer dan 220 keer wereldwijd gedownload via Zenodo, maar wordt ook via de EUTOPIA-website en het eu-citizen.science-platform geraadpleegd. Dat geeft toch aan dat er interesse is.”

Citizen science kan heel nuttig zijn in een grootstedelijke context, waar een groot en divers publiek kan bijdragen tot de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN, die daar sterk aan de orde zijn. ​

“De VUB wil haar brede werking nog beter afgestemd krijgen op de opportuniteiten, uitdagingen en noden van grootstad Brussel”, zegt Keersmaekers. “De ondersteuning van citizen science vanuit een centraal contactpunt dat trainingsmaterialen ontwikkelt zoals deze toolkit, is één van de manieren waarmee we dat doel willen bereiken.”

Meer info:

Floor Keersmaekers