Professor emeritus Jean-Jacques Amy wint Prijs Vrijzinnig Humanisme

Levenslang activisme voor vrouwenrechten en abortus

Prijsuitreiking op 21 juni - Internationale Dag van het Humanisme - om 19u30 - online

Jean-Jacques Amy, emeritus hoogleraar gynaecologie en verloskunde aan de VUB, wint de Prijs Vrijzinnig Humanisme 2021 van het Humanistisch Verbond.  Hij is laureaat van de 17de editie van deze prijs omwille van ‘zijn levenslange activisme voor de rechten van verdrukten, in het bijzonder de rechten van de vrouw, vanuit de bekommernis voor de zorg van de patiënt die voor hem steeds primeerde, zelfs op zijn eigen belang'. Het Humanistisch Verbond reikt de prijs om de twee jaar uit aan een persoon of organisatie die getuigt van een vrijzinnig-humanistische levenshouding, visie en engagement. De prijs wordt op maandag 21 juni, de Internationale Dag van het Humanisme, uitgereikt.

Als jonge arts werd Jean-Jacques Amy geconfronteerd met de zware gevolgen van clandestien uitgevoerde abortussen. Gedreven vanuit een vrijzinnig-humanistische levenshouding en een geloof in gelijke rechten voor alle mensen en in het recht op zelfbeschikking, zette die confrontatie hem ertoe aan om de zorg voor vrouwen op te nemen. Daarbij schuwde hij de risico’s voor zijn eigen persoon niet en hij liet zich nooit intimideren door de eventuele juridische of professionele gevolgen van zijn engagement.

Die consequente houding en inzet maakte Amy tot de meest veroordeelde arts in het kader van zwangerschapsafbrekingen. Hij zei daarover vorig jaar in een interview: “Een arts is volgens mij deontologisch en ethisch verplicht om de wet te overtreden als dat in het belang is van zijn patiënt.” In 2019 bracht hij het boek Anoniem is een vrouw uit, een statement over mensenrechten, moed, doorzettingsvermogen, verzet en burgerlijke ongehoorzaamheid. Amy schrijft daarin over de rode draad in zijn carrière: onrecht tegenover vrouwen en de strijd voor gelijke rechten.

De prijsuitreiking

De prijsuitreiking kan op 21 juni vanaf 19u30 live gevolgd worden via de website www.humanistischverbond.be. Deelname is gratis, inschrijven graag via deze link.

Programma van de prijsuitreiking

• Verwelkoming en inleiding door Mario Van Essche, voorzitter Humanistisch Verbond
  • Laudatio door Léona Detiège, voormalig politica en burgemeester van Antwerpen
  • Aanvaardingsrede door prof. dr. Jean-Jacques Amy
  • Plechtige overhandiging van de Prijs Vrijzinnig Humanisme (beeld & kunstwerk)
  • Omlijsting met beeld en muziek
  • Receptie: coronaproof in uw huiskamer, 'the real stuff' in het najaar 2021

Aan de prijs is geen geldbedrag verbonden, maar de laureaat ontvangt het inmiddels iconische beeld van kunstenaar Paul Baeteman en zijn naam wordt gegraveerd in de sokkel van het monument van de levensgrote versie van het beeld aan het Geuzenhuis te Gent. Jean-Jacques Amy treedt daarmee in de voetsporen van laureaten uit vorige edities, zoals Regine Beer, Leo Apostel, Hubert Lampo, Jaap Kruithof, Karel baron Poma, Etienne Vermeersch, Marleen Temmerman, Wim Distelmans, de Vrije Universiteit Brussel en Johan Braeckman.

De Jury van deze editie bestond uit: Eddy Boutmans – Johan Braeckman – Gert De Nutte – Leona Detiège – Hind Fraihi – Marieke Höfte – Jan Lampo – Sylvie Lausberg – Caroline Pauwels – Rik Röttger – Jurgen Slembrouck – Patrick Stouthuysen – Mario Van Essche (voorzitter jury) – Marina Van Haeren

Contact:

Jean-Jacques Amy