Populaties bultrugwalvissen in de noordelijke Pacifische Oceaan onder druk door klimaatverandering

Een langdurige studie van populaties van bultrugwalvissen in de noordelijke Pacifische Oceaan heeft aangetoond dat de klimaatverandering een negatieve impact heeft op de soort.

Marien bioloog Joëlle De Weerdt van de VUB, oprichter van de non-profit Association ELI-S, en co-auteur van de studie legt uit: “Bultrugwalvissen hebben typerend grote borstvinnen en produceren een melodieus gezang. Ze worden vaak gespot nabij kusten en ze zijn bekend om hun indrukwekkende sprongen. Ze migreren ook jaarlijks tussen voedsel- en broedgebieden: krill en sardienen, hun belangrijkste voedselbron vinden ze in koud water, maar kalveren baren doen ze in warm water.”

Bultruggen springen kenmerkend hoog uit het water © Joëlle De Weerdt

Wetenschappelijk onderzoek naar bultruggen begon pas in de jaren zeventig, en richt zich vooral op populatie dynamiek, herstelmechanismen en waarom sommige populaties het beter doen dan andere. De nieuwe studie, geleid door Ted Cheeseman van de Southern Cross University in Australië, maakt gebruik van AI-herkenningssoftware (https://happywhale.com/) om individuele foto’s van de staarten te identificeren. “Een gezichtsherkenningssoftware voor walvissen zeg maar” zegt Joëlle De Weerdt. “Door data van bultrugpopulaties over de hele noordelijke Pacific te combineren, creëerden we de grootste identificatiedataset ooit samengesteld voor een walvissoort” zegt Ted Cheeseman. “Onze bevindingen schetsen een beeld van een krachtig herstel van de populatie na de beëindiging van de commerciële walvisvangst in 1976, van een geschatte 17 000 exemplaren in 2002 tot 33 500 in 2012. In recentere jaren doet zich echter een verontrustende trend voor, met een schijnbare daling van 20% (ongeveer 7000 individuen) van 2012 tot 2021. Dit suggereert dat de populatie abrupt het draagvermogen heeft bereikt als gevolg van verlies aan prooi.” vervolgt Cheeseman.

Individuele walvissen kan je herkennen aan hun staartvin. © Joëlle De Weerdt

De invloed van klimaatverandering blijkt een belangrijke rol te hebbent gespeeld in de waargenomen daling in de populatie. Deze studie onthult dat de sterkste marine hittegolf die wereldwijd ooit werd geregistreerd gedurende de periode 2014-2016, het verloop van het herstel van de soort heeft veranderd, met blijvende effecten.

"Dit onderzoek is een wake-up call voor ons begrip van de interactie tussen mariene ecosystemen en klimaatverandering," zegt Cheeseman. "Het benadrukt de urgentie van doeltreffende conservatie-inspanningen om deze, en andere iconische soort te beschermen tegen de impact van een veranderend klimaat."

De studie verscheen als:

Cheeseman Ted al. 2024 Bellwethers of change: population modelling of North Pacific humpback whales from 2002 through 2021 reveals shift from recovery to climate response. R. Soc. Open Sci.11: 231462. https://doi.org/10.1098/rsos.231462

Contact:

Joelle De Weerdt: joelle.de.weerdt@vub.be +32 (0)497712087