Op de VUB Main Campus te Etterbeek start een verlichtingsexperiment met burgerparticipatie over welbevinden in de openbare ruimte.

De Living Campus Walk is een initiatief op de VUB campus Etterbeek, waarbij openbare ruimtes beter worden ingevuld om de bezoeker meer leefcomfort te bieden en te informeren over de natuurlijke elementen binnen die omgeving (Doe de Living Campus Walk | Vrije Universiteit Brussel).

Tussen de U-Residence en gebouw L komt nu een volgend onderdeel van de Living Campus walk de HER-installatie (Health and Environment Revitalization) betekent die stedelijke gezondheid en milieurevitalisering. De installatie voorzien van een rustige, groene ruimte met zitbanken laat de bezoeker na zonsondergang toe naar eigen gevoel de verlichting ​ zelf aan te passen.

Situatieschets van de HER-installatie © Iris Pissens

“Het experiment gaat gepaard met een survey waarbij de bezoeker met een smartphone-applicatie de verlichting kan aanpassen”, zegt Iris Pissens, die onder supervisie van Prof. Dr. Valéry Ann Jacobs onderzoek verricht binnen de onderzoeksgroep Merlin van MOBI in de faculteit Ingenieurswetenschappen aan de VUB. ​ “Het is eigenlijk een ‘Living Lab’ met participatie van de bezoeker. We merken dat kleine onbenutte ruimtes soms door een aantal eenvoudige ingrepen toch kunnen ingericht worden als ‘herstelplekken’ voor het publiek. In essentie willen we beter begrijpen hoe we zulke kleine ruimtes optimaal kunnen toepassen en benutten.”

De ligging van het experiment aan de zijgevel van gebouw L (nachtingang Basic Fit) aan de Generaal Jacqueslaan is strategisch interessant, want het ligt net op campus, maar toch in de nabijheid van een zeer drukke verkeersader. “Dat zorgt voor extra zichtbaarheid naar het publiek, en dat werkt uitnodigend om deel te nemen aan het experiment.” besluit Pissens. Het experiment loopt vanaf maart tot mei 2024 en wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking met privé-partner Schreder en het Departement Infrastructuur van de VUB.

Contact:

Iris Pissens: [email protected]