Onderzoek naar buitenaards leven en bescherming tegen extreme hitte tijdens ruimtereizen

VUB krijgt twee Frank De Winne mandaten van FWO

De twee jonge VUB-wetenschappers Vjera Radonicic en Enrico Anfuso hebben elk een Frank De Winne mandaat gekregen. Het onderzoek van Vjera Radonicic richt zich op het bestaan van leven in buitenaardse omgevingen. Enrico anfuso zoekt naar manieren om ruimtecapsules die door de dampkring naar de aarde terugkeren te beschermen tegen extreme hitte. In totaal kregen vijf Belgische onderzoekers een Frank De Winne mandaat van het FWO.

Vjera Radonicic wil een detector bouwen om buitenaards leven te ontdekken. Zij komt oorspronkelijk uit Montenegro en is net met haar phd aan de VUB begonnen. “Ruimteonderzoek heeft me altijd geïnspireerd. Er is zoveel dat we niet weten en ik zou graag een rol spelen in de ontdekking ervan.”

Het bestaan van leven in buitenaardse omgevingen is momenteel een van de meest intrigerende wetenschappelijke vragen. Aangezien de chemische samenstelling van deze organismen onbekend is, zou een chemie-onafhankelijke levensdetector een geschikt apparaat zijn om interplanetaire landingssondes mee uit te rusten in hun zoektocht naar buitenaards leven.

Trillingen buitenaards leven

Een paar jaar geleden is aangetoond dat alle levende organismen worden bezield door trillingen op nanometerschaal, die ophouden zodra het organisme dood is. Deze kleinschalige oscillaties lijken een universeel kenmerk van leven te zijn.

Daarom wil Vjera Radonicic een instrument ontwikkelen die deze cellulaire nanomoties detecteert. Deze detector zal ook geoptimaliseerd worden om antimicrobiële gevoeligheidstesten uit te voeren in microzwaartekracht en desinfectiemethodes te evalueren om microbiële besmettingen in ruimtehabitats onder controle te houden.

Buitenaardse hitte weerstaan

De Italiaanse VUB-onderzoeker Enrico Anfuso doet onderzoek naar ruimtepuin in plasma-windtunnels waarin hypersonische verschijnselen tijdens een atmosferische binnenkomst worden nagebootst. Anfuso's onderzoek is erop gericht het verschil tussen tests tijdens de vlucht en op aarde te verkleinen.

"Ruimteschroot wordt gedefinieerd als alle door de mens gemaakte, niet meer functionele objecten die in een baan rond de aarde zweven. De grote hoeveelheid ruimteafval kan een bedreiging vormen voor satellieten. Als een van de mogelijke oplossingen heeft ruimtevaartorganisatie ESA aanbevolen om ruimtepuin in de atmosfeer te laten verbranden. Het concept van de vernietiging wordt uitgevoerd in een plasma windtunnel, maar een dieper begrip van het fenomeen is van fundamenteel belang in een wereldwijd perspectief van een schonere ruimte".

"Deze prijs heeft mijn dag memorabel gemaakt. Na mijn master heb ik een jaar in de industrie gewerkt. Dat was behoorlijk deprimerend voor me. Ik besloot het roer om te gooien en naar België te komen Daar heb ik met succes een eenjarige onderzoeksmaster aan het Von Karman Instituut afgerond. Het was een zwaar jaar, maar fundamenteel voor de beslissing om aan het doctoraat te beginnen."

Vjera Radonicic, [email protected], 0470-27 22 36

Enrico Anfuso, [email protected], +39 3384-71 80 23