Nieuw participatief “Equality Atelier” doet VUB’ers meewerken aan meer inclusieve universiteit en samenleving

Om haar studenten, personeelsleden en alumni sterker te engageren om bij te dragen tot een meer inclusieve universiteit en maatschappij lanceert de Vrije Universiteit Brussel haar “Equality Atelier”.  Binnen het atelier worden het ganse academiejaar verschillende activiteiten georganiseerd, zoals een interactieve sessie over meer diversiteit in het curriculum en een lezingenreeks door Dalilla Hermans, om deelnemers te inspireren en aan te zetten tot actie. Het Equality Atelier wordt geleid door professor Karen Celis en haar collega’s van het Equality Team. Celis: “Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie zijn een van de heetste hangijzers van vandaag die jongeren, en ook minder jongere mensen, ontzettend bezighouden. Ze hebben een frisse, maar kritische kijk op het probleem en de mogelijke oplossingen. Die willen we met het Equality Atelier losweken en vervolgens capteren om ons gelijkheidsbeleid verder uit te stippelen en te versterken in de toekomst. Daarnaast willen we al wie deelneemt aan het atelier aanmoedigen om zelf initiatieven te nemen die gelijkheid en inclusie in onze maatschappij kunnen bevorderen.”

De oprichting van het atelier kadert in de ambitie van de VUB om uit te groeien tot een “urban engaged university” die haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. De Brusselse universiteit werkt hiervoor rond 6 P’s: People, Peace, Prosperity, Planet, Partnership (geïnspireerd op de duurzaamheidsdoelstellingen van de VN) en Poincaré. Aan elk van deze P’s wordt een atelier gekoppeld waarbinnen allerlei initiatieven uitgewerkt worden om zo tot concreet engagement op het terrein te komen. Het Equality Atelier is het eerste in het rijtje van zes en valt onder de P van People.

Aftrap met divers programma

Deze maand staat binnen het atelier alvast een reeks boeiende activiteiten gepland waarin co-creatie centraal staat. Zo kunnen studenten op donderdag 12/11 virtueel in gesprek gaan met Dalilla Hermans over (anti-)racisme en meteen onderwerpen voorstellen voor haar lezingenreeks die ze in het voorjaar van 2021 geeft. Een week later, op 19/11, is er de online sessie “Diversiteit in het Curriculum” waarop de resultaten van het gelijknamige onderzoek worden voorgesteld met daarna een debat over welke volgende stappen nodig zijn.

Op 26/11 lanceert het Equality Team VEN: het VUB Equality Network. VEN wil alle bewoners van de VUB-campussen (studenten en personeel) en alle groepen die op de VUB al aan gelijkheid en inclusie werken. VEN heeft als doel om als een megafoon te werken voor de problemen en oplossingen die haar leden formuleren, hen connecteren en ondersteunen, maar ook om het VUB-gelijkheidsbeleid te co-creëren. Op 30/11 is er een hommage aan de in 2015 overleden Marokkaanse sociologe en schrijfster Fatima Mernissi, die een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van het feminisme in de moslimwereld. De hommage wordt georganiseerd door professor Iman Lechkar die de VUB Fatima Mernissi Leerstoel bekleedt. Er zal een communictielijn opengesteld worden met twee andere Fatima Mernissi Leerstoelen (Rabbat en Mexico City) over welke thema’s die vandaag aan de orde zijn op het kruispunt van Islam en dekolonisatie.

“Als universiteit maken we een vitaal deel uit van de samenleving. Het is daarom niet langer alleen onze taak om kwalitatief onderwijs aan te bieden en hoogstaand wetenschappelijk onderzoek te voeren. We moeten - en vandaag misschien zelfs meer dan ooit -ons steentje bijdragen aan een betere maatschappij door mee te werken aan oplossingen voor prangende issues als discriminatie of de klimaatopwarming. Om dat te doen hebben we iedereen nodig. Daarom moedigen we onze studenten, medewerkers, alumni en partners onder het motto “De Wereld Heeft Je Nodig” aan om zich te engageren voor een meer diverse en duurzamere toekomst.” aldus VUB-rector Caroline Pauwels.

Alle informatie over het “Equality Atelier” en de evenementen is beschikbaar op https://www.vub.be/dewereldheeftjenodig/people#equality-atelier.

De wereld heeft je nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën en acties samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Meer info
Karen Celis