Neusaap als influencer

Neusaap als influencer

VUB-onderzoekers willen imago mangrovebossen verbeteren

Ondanks steeds betere kennis van het belang van mangrovebossen, zijn de negatieve percepties rondom deze wetlands niet verdwenen. Het slechte imago staat het behoud van deze ecosystemen in de weg. Onder leiding van prof. Farid Dahdouh-Guebas van de vakgroep biologie van de Vrije Universiteit Brussel willen mangrovewetenschappers daarom het imago van mangroven verbeteren, met inzet van bijzondere planten en dieren als influencers. Hierover verscheen een artikel in Frontiers in Marine Science.

Mangrovewouden werden tijdens het tijdperk van de ontdekkingsreizigers veelal bestempeld als ‘gevaarlijke oerwouden’ en ‘stinkende moerassen waarin de dood nooit ver weg is’. Ook al is er nu een veel beter begrip van de waarde van mangroven voor natuur en samenleving, tot op heden worden deze clichés gebruikt als het over de fascinerende wouden gaat die mangroven in feite zijn.

Dahdouh-Guebas: “In een recent Twitter-bericht werd bijvoorbeeld het belang van mangroven gepromoot. Maar de formulering begon wel met ‘ondanks het feit dat mangroven subjectief gezien niet mooi zijn om naar te kijken.’ Een dergelijke framing, waarbij negatieve terminologie wordt gebruikt als inleiding voor een overigens positief commentaar op mangroven, wordt heel vaak gebruikt als communicatiestrategie. ‘Lelijk, stinkend, over het hoofd gezien’. Of: ‘Door muggen geteisterde klitten van wortels die het uitzicht op de oceaan beletten’. Onbedoeld zorgen dergelijke kwalificaties ervoor dat mangroven een geringere status genieten dan veel andere ecosystemen, zoals tropische regenwouden. Dat heeft negatieve gevolgen voor alle inspanningen om mangrovebossen te behouden en beschermen.”

Neusaap en andere iconische soorten als ambassadeurs

Dat mangroven al die negatieve typeringen niet verdienen, blijkt uit het feit dat ze allang ontdekt zijn door ecotoeristen – een industrie die inmiddels miljarden waard is. Een groep van 45 vooraanstaande mangrovewetenschappers die grotendeels deel uit maken van de Mangrove-expertgroep van de Internationale Unie voor Natuurbehoud (IUCN) willen deze positieve trend nog vergroten.  In een artikel in Frontiers in Marine Science, dat in november verscheen, benadrukken ze het grote belang om mangroven en andere bedreigde ecosystemen te introduceren aan de hand van hun schoonheid.

Er bestaan”, zo betoogt Dahdouh-Guebas, “vele mogelijkheden om mangroven en soortgelijke ecosystemen te framen op een manier die het behoud ervan het beste bevordert. Zo is bijvoorbeeld het op sociale media plaatsen van charismatische soorten, zoals bijvoorbeeld de neusaap in de mangroven van Borneo een efficiënte manier om de waarde van mangroven te bevorderen. Deze diersoorten worden dan ambassadeurs of influencers van hun eigen habitat.

https://doi.org/10.3389/fmars.2020.603651

Contact:

Farid Dahdouh-Guebas

[email protected]

Twitter: @fdahdouh1

LinkedIn: www.linkedin.com/in/mangroves

Instagram: @fdahdouh1

WE
Contacteer ons
Lies Feron
Lies Feron Persrelaties Vrije Universiteit Brussel
Lies Feron
Lies Feron Persrelaties Vrije Universiteit Brussel
Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel