Neusaap als influencer
VUB-onderzoekers willen imago mangrovebossen verbeteren
Mangrovewouden werden tijdens het tijdperk van de ontdekkingsreizigers veelal bestempeld als ‘gevaarlijke oerwouden’ en ‘stinkende moerassen waarin de dood nooit ver weg is’. Ook al is er nu een veel beter begrip van de waarde van mangroven voor natuur en samenleving, tot op heden worden deze clichés gebruikt als het over de fascinerende wouden gaat die mangroven in feite zijn.
Dahdouh-Guebas: “In een recent Twitter-bericht werd bijvoorbeeld het belang van mangroven gepromoot. Maar de formulering begon wel met ‘ondanks het feit dat mangroven subjectief gezien niet mooi zijn om naar te kijken.’ Een dergelijke framing, waarbij negatieve terminologie wordt gebruikt als inleiding voor een overigens positief commentaar op mangroven, wordt heel vaak gebruikt als communicatiestrategie. ‘Lelijk, stinkend, over het hoofd gezien’. Of: ‘Door muggen geteisterde klitten van wortels die het uitzicht op de oceaan beletten’. Onbedoeld zorgen dergelijke kwalificaties ervoor dat mangroven een geringere status genieten dan veel andere ecosystemen, zoals tropische regenwouden. Dat heeft negatieve gevolgen voor alle inspanningen om mangrovebossen te behouden en beschermen.”
Neusaap en andere iconische soorten als ambassadeurs
Dat mangroven al die negatieve typeringen niet verdienen, blijkt uit het feit dat ze allang ontdekt zijn door ecotoeristen – een industrie die inmiddels miljarden waard is. Een groep van 45 vooraanstaande mangrovewetenschappers die grotendeels deel uit maken van de Mangrove-expertgroep van de Internationale Unie voor Natuurbehoud (IUCN) willen deze positieve trend nog vergroten. In een artikel in Frontiers in Marine Science, dat in november verscheen, benadrukken ze het grote belang om mangroven en andere bedreigde ecosystemen te introduceren aan de hand van hun schoonheid.
“Er bestaan”, zo betoogt Dahdouh-Guebas, “vele mogelijkheden om mangroven en soortgelijke ecosystemen te framen op een manier die het behoud ervan het beste bevordert. Zo is bijvoorbeeld het op sociale media plaatsen van charismatische soorten, zoals bijvoorbeeld de neusaap in de mangroven van Borneo een efficiënte manier om de waarde van mangroven te bevorderen. Deze diersoorten worden dan ambassadeurs of influencers van hun eigen habitat.”
https://doi.org/10.3389/fmars.2020.603651
Contact:
Farid Dahdouh-Guebas
Farid.Dahdouh-Guebas@vub.be
Twitter: @fdahdouh1
LinkedIn: www.linkedin.com/in/mangroves
Instagram: @fdahdouh1