Minuscule raderdiertjes spelen hoofdrol in nieuwe PILAR-expo op VUB-campus

Bemande Vlucht/Vol Habité/ Manned Flight – Rotifers in Action van 21 april-21 juni

Raderdiertjes, die het al zestig miljoen jaar klaarspelen om geen seks te hebben maar toch succesvol blijken, zouden een incarnatie kunnen zijn van de menselijke droom om onsterfelijk te worden. Dit soort filosofische en maatschappelijke bedenkingen krijg je als je kunstenaars uit diverse disciplines loslaat op het onderzoek van moleculair en evolutionair biologe Karine Van Doninck. Als je wetenschappelijke data laat gebruiken voor kunst worden raderdiertjes plots zo veel meer dan raderdiertjes. Het resultaat van die kruisbestuiving tussen kunst en wetenschap is een nieuwe tentoonstelling in Pilar, het Huis voor Kunst&Wetenschap aan de VUB, onder de titel Bemande Vlucht/Vol Habité/ Manned Flight – Rotifers in Action.

Meer: volgens Karine Van Doninck (ULB) is er zelfs een parallel te trekken tussen het kloongedrag van raderdiertjes en het groeiend conservatisme in onze maatschappij. “De mens probeert krampachtig zijn eigen waarden vast te houden, heeft moeite met migratie… Maar dat alles leidt uiteindelijk nergens toe: het is een dead end in de evolutie.”

De curator van de VUB-tentoonstelling is Ive Stevenheydens.“Op de expo wordt naast de wetenschappelijke setting van het onderzoek ook het werk van acht verschillende kunstenaars getoond”, zegt Stevenheydens. “Zo bracht een fotograaf het dagelijkse leven in het labo in beeld, met aandacht voor die dingen die voor ​ wetenschappers dagelijkse kost zijn, maar die voor een buitenstaander heel eigenaardig lijken. Door kunstenaars te betrekken, komt hun onderzoek plots in een ander en veel breder perspectief te staan. De kunstenaars van SEADS hebben het verrassend genoeg over culturele immortaliteit en maakten een kunstwerk dat mee naar de ruimte ging en dat evolueert met de groeiende hoeveelheid wetenschappelijke data. Een andere kunstenaar goot de reis van de raderdiertjes naar de ruimte in een poëtische animatiefilm. En kunstenaar David Bade zal een participatief kunstwerk creëren, ter plekke, met de jongeren en bezoekers. Allemaal zeer boeiende en verfrissende invalshoeken.”

Hard wetenschappelijk luik

De expo, die loopt van 21 april tot 12 juni, heeft ook een hard wetenschappelijk luik. Van Doninck: “Zo kunnen we voor het eerst en met het akkoord van ESA enkele van onze rotiferenmodules tonen die mee de ruimte zijn ingegaan. Er wordt verder ook stilgestaan bij wetenschappelijke aspecten van ons onderzoek, waaronder de rehydratatie van de raderdiertjes. De kruisbestuiving met kunst zorgt er anderijds voor dat we veel verder durven te denken.”

De expo mikt op een heel breed publiek, met mensen van alle leeftijden, en is bovendien ook interessant voor kinderen. Op donderdag 21 april om 18u30 is de opening.

Bemande Vlucht/ Vol Habité/ Manned Flight – Rotifers in Action’

21 april – 12 juni