Mindblowers nu ook als boek

Kunstenaars en wetenschappers delen hun uniek perspectief op de wereld

Wetenschappers en kunstenaars zijn de visionairs van de samenleving. Om hen een podium te geven, riepen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) Mindblowers in het leven, met jaarlijkse unieke performances tussen kunst en wetenschap.

Meer dan 40 kunstenaars en wetenschappers delen hun perspectief op de wereld nu ook in het boek ‘Mindblowers’. Een stimulerende en onvergetelijke reis doorheen de zintuigen. De thema’s ‘Verzet’, ‘Verbeelding’, ‘Tijd’ en ‘Schoonheid’ vormen lenzen waardoor de auteurs onze wereld bekijken. De inspirerende inzichten doorbreken de traditionele verdeling tussen kunst en wetenschap.

"Wetenschappers en kunstenaars zijn de visionaire denkers van onze samenleving. We hebben ze meer dan ooit nodig en brengen ze daarom samen in het boek Mindblowers. Vier thema’s: ‘Verzet’, ‘Verbeelding’, ‘Tijd’ en ‘Schoonheid’ vormen de inspirerende lenzen waardoor we nieuwe inzichten kunnen ontdekken. Mindblowers streeft ernaar verschillende disciplines opnieuw met elkaar te verbinden, contrasterende elementen te overbruggen en weer bij elkaar te brengen," zegt VUB-rector Caroline Pauwels, die het boek mee tot stand bracht.

“Kunstenaars en academici hebben veel gemeen met elkaar. Ze zoeken met passie en overgave talen voor een mogelijke toekomst. Daarom dat we vanuit KVS samen met VUB dit uniek project hebben opgezet. Het is prachtig dat we na vier edities dit mooie naslagwerk klaar hebben en het kunnen lanceren nu Caroline curator van de verwondering is op Theater aan Zee”, sluit Michael  De Cock, Artistiek Directeur van de KVS bij, die het boek ook mee tot stand bracht.

Elke auteur vertrekt vanuit een specifieke context van nieuwsgierigheid en verwondering. Deze unieke collectie vormt een referentiewerk voor iedereen met interesse voor kunst en wetenschap, actief burgerschap / engagement en onze gezamenlijke toekomst. Een collectors item dat ons brein en onze zintuigen prikkelt op iedere bladzijde.

Mindblowers werd tot stand gebracht door Caroline Pauwels (Rector VUB), Michael De Cock (Artistiek directeur KVS), Lynn Tytgat (weKONEKT.brussels, VUB) en Catherine Vervaecke (KVS). Met bijdragen van Laurent De Sutter, Hala El Moussawi, Thierry Boutemy, Koen Vanmechelen, Jean Paul Van Bendegem, Fien Leysen, Carme Portaceli, Vincent Ginis, Benjamin De Cleen, Michel Maus, Karen Celis, Rachida Lamrabet en meer.

Het boek is dit weekend al te koop op Mindblowers, dat met op 31 juli en 1 augustus plaatsvindt op het podium in de Grote Post in Oostende, tijdens Theater Aan Zee.

Tickets voor Mindblowers op Theater Aan Zee zijn te bestellen via de website of via het Facebookevenement. Het volledige programma van Theater Aan Zee: https://theateraanzee.be/programma.

Contact:

Lynn TYTGAT