Levensstijl van beide ouders tijdens de zwangerschap heeft een invloed op de groeicurve van meisjes tijdens het eerste levensjaar

VUB-KU Leuven onderzoek

Onderzoekster Vickà Versele (VUB-KU Leuven) focust met het onderzoeksproject TRANSPARENTS op de veranderingen in lichaamssamenstelling en levensstijl bij koppels die een eerste kindje krijgen. Uit haar recente studie – gepubliceerd in het internationale tijdschrift Pediatric Obesity – blijkt nu dat de levensstijl van mama én papa aan het begin van de zwangerschap een impact heeft op de gewichtscurve tijdens het eerste levensjaar van meisjes, maar niet van jongens.

Vickà Versele analyseerde de lichaamssamenstelling, de fysieke activiteit en het zitgedrag van 114 koppels aan het begin van de zwangerschap. Daarnaast keek zij naar de gewichtsevolutie van mama tijdens de zwangerschap en de groeicurves van hun eerste kindje vanaf de geboorte. “Onze focus op de invloed van mama’s én papa’s op het gewicht van hun kindje is uniek”, aldus Versele. “We weten dat de levensstijl van de mama een invloed heeft op de baby. De meeste studies focussen echter op vrouwen en hebben weinig aandacht voor de impact van de papa.

De studie onthult verrassende verbanden:

• Dochters van de papa’s in de groep met het hoogste zitgedrag hebben een hogere gewichtscurve dan dochters van papa’s die dagelijks minder zitgedrag vertonen.
  • Wanneer de mama meer gewicht bijkomt tijdens de zwangerschap, ligt de gewichtscurve van hun dochters hoger tijdens het eerste levensjaar.
  • Wanneer de mama meer beweegt op het einde van het eerste zwangerschapstrimester, hebben hun dochters een lagere gewichtscurve het eerste levensjaar.
  • Er werden géén verbanden gevonden tussen karakteristieken van de ouders en de gewichtscurves van de jongens, en ook niet voor de lengtecurves van alle baby’s.

“Gewicht geeft net zoals lichaamslengte een indicatie over de gezondheid van kinderen. We weten nu dat de levensstijl van beide ouders een impact heeft op de gewichtscurve van meisjes tijdens het eerste levensjaar. Een hogere gewichtscurve zou mogelijk kunnen resulteren in een hoger risico op de ontwikkeling van overgewicht of obesitas in het latere leven. Naar de verklaringen voor de resultaten is het nog gissen. “Mogelijk is er een epigenetische invloed, wat betekent dat omgevingsfactoren en de levensstijl van de ouders de expressie van genen beïnvloeden. Uit onderzoek weten we dat wat papa’s eten en hoeveel zij bewegen bijvoorbeeld het epigenoom van de spermacel kan veranderen"

Om te vermijden dat een ongezonde levensstijl doorheen generaties wordt doorgegeven, zetten gezondheidsinterventies best in op beide ouders. “De resultaten benadrukken de noodzaak tot gezondheidsinterventies met aandacht voor méér lichaamsbeweging en minder zitgedrag, waarin ook de papa’s betrokken worden”, zegt Versele. “Beide ouders bereiken met gezondheidsprogramma’s is cruciaal, zeker als je weet dat papa’s ook hun partner kunnen aanzetten tot meer beweging.”

Gezondheidsinterventies starten bovendien best vroeg in de zwangerschap en ideaal reeds vòòr de conceptie.

OVER TRANSPARENTS

TRANSPARENTS is een onderzoek naar veranderingen in lichaamssamenstelling en levensstijl bij koppels die een eerste kindje krijgen, vanaf de preconceptie tot één jaar postpartum. De studie draagt bij aan een beter inzicht in de levensfase van het krijgen van een eerste kindje. Een begrip van deze kritische periode waarin mensen risico lopen om aan te komen of ongezonde veranderingen in energiebalans gerelateerd gedrag te vertonen, kan helpen bij de ontwikkeling van programma’s en het voorkomen van negatieve veranderingen in levensstijl.

TRANSPARENTS bestaat uit een team van onderzoekers van de VUB (onderzoeksgroep MOVE) en de KU Leuven (onderzoeksgroep REALIFE).

CONTACT

Interviewaanvraag of meer informatie? Contacteer Vickà Versele via [email protected] en +32 494 79 37 66.

www.transparents.be;https://move.research.vub.be/nl/home; https://gbiomed.kuleuven.be/realife

LK
Sicco Wittermans