“Laat bij het hamsteren de waterflessen staan”

VUB-hydroloog promoot kraantjeswater

Op 22 maart is het Wereldwaterdag. Dimitri Crespin van de VUB onderzoeksgroep Hydrologie en Waterbouwkunde (HYDR) heeft samen het Green Team en de dienst Preventie en Milieu van de Vrije Universiteit een watercampagne in navolging van Blue Community gelanceerd, om het drinken van kraantjeswater aan te moedigen.

Water in flessen zijn duurder, hebben een milieukost en je moet ze slepen uit winkels. Maar voor een betere kwaliteit water hebben de meeste mensen er dat voor over. De vraag is maar of de kwaliteit van kraantjeswater zo slecht is. Crespin: “Er heersen grote misverstanden over de kwaliteit van het kraantjeswater. Kraantjeswater wordt heel erg gecontroleerd, dagelijks en op meer dan 55 parameters. Op de website van Vivaqua kan je zelfs traceren waar jouw water vandaan komt en hoe het gecontroleerd wordt en Leefmilieu Brussel rapporteert ook. Er is ook absoluut geen besmettingsgevaar in kraantjeswater. Water in Brussel komt voornamelijk van grondwatertafels, tot 70%. Dat water moet niet schoongemaakt worden, het wordt direct doorgepompt naar onze kranen.”

Een ander misverstand bestaat rond de kalk die zich in het water bevindt, vooral in het Brusselse kraantjeswater. “Kalk is, in tegenstelling van wat er vaak wordt beweerd, goed voor de gezondheid. Er zitten veel mineralen in die andere soorten water of voedsel niet altijd hebben. Als je last hebt van kalk in je keukentoestellen, is azijn een goedkoop schoonmaakalternatief dat perfect werkt,” verduidelijkt Crespin.

Blijft natuurlijk de chloorgeur. “Er wordt inderdaad een kleine hoeveelheid chloor toegevoegd zodat er geen bacteriën in komen. Als je last hebt van de geur of smaak, kan je de kraan een paar seconden openen waarna de chloor verdwijnt of het water na ingieten even laten staan. Chloor is gas en vervliegt, het kan dus geen kwaad.”

De actie wil van de Vrije Universiteit Brussel alvast een Blue Community te maken, naar een concept dat vanuit Canada is komen overwaaien. ”We willen de VUB zover krijgen om kraantjeswater actief te gaan promoten en bijvoorbeeld geen fleswater meer aan te bieden op vergaderingen en recepties. We willen ook het aantal drankautomaten afbouwen en de mensen helpen om hun watergedrag aan te passen,” zegt Crespin.

Dimitri Crespin

Websites Vivaqua en Leefmilieu Brussel