Kan de maatschappij om met de medische disruptie?

‘Shake the Disease’ over digitale revolutie in gezondheidszorg

VUB-Crosstalks verkent met ‘Shake the Disease’ de ethische en maatschappelijke impact van de radicale en digitale veranderingen in de gezondheidszorg. Op 30 januari is de kick-off met de techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek. Het vindt plaats U-residence, Generaal Jacqueslaan 271, 1050 Brussel en begint om 17u00. Meer info: http://crosstalks.net/project/shake-disease-2018-2021.

Met ‘Shake the Disease’, onderzoekt VUB-Crosstalks van 2018 tot 2021 de dramatische gevolgen van de digitale disruptie in de gezondheidszorg. De focus ligt op drie thema's:

* Gevaren en potentieel van verbonden medische data en toestellen

* Robotica, Artificial Intelligence en Virtual Reality en de transformatie van patiënten(zorg)

* Genomica en het perfecte eeuwige leven? Verbeteren of genezen?

De toekomst van de gezondheid en van de gezondheidszorg hangt niet louter af van biofarmaceutische innovaties die met ongeziene snelheid uit de academische -en bedrijfslaboratoria komen. Evenmin van alles wat tot digitale gezondheidszorg hoort. Die toekomst hangt ook af van hoe een samenleving reageert en anticipeert op alles wat vooruitgang heet. Vooruitdenken vraagt om een holistische en globale visie, want niet alleen de medische wereld verandert snel, ook de manier waarop mensen eten, leven, werken en bewegen.

'Shake the Disease' vertrekt van state-of-the-art wetenschappelijk onderzoek, visionaire experimenten en kunst & design om nieuwe inzichten te verwerven. De dialogen worden uitgewerkt samen met onderzoekers, filosofen, zorgverstrekkers en professionele gezondheidsorganisaties, mutualiteiten, politici, kunstenaars,…

Peter-Paul Verbeek

Peter-Paul Verbeek (1970) is universiteitshoogleraar Filosofie van Mens en Techniek en wetenschappelijk co-directeur van het DesignLab aan de Universiteit Twente. Tevens is hij honorary professor of techno-anthropology aan Aalborg University, Denemarken. Hij onderzoekt de relaties tussen mens, technologie en maatschappij, om bij te dragen aan theorievorming, ethische reflectie, en maatschappelijk verantwoord ontwerpen. Hij is onder andere lid van de UNESCO World Commission on the Ethics of Science and Technology (COMEST), de Raad van Toezicht van TNO, het bestuur van het Rathenau Instituut, de Raad voor Geesteswetenschappen, en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Hij publiceerde onder andere ‘Op de vleugels van Icarus: hoe techniek en moraal met elkaar meebewegen’; ‘Moralizing Technology: Understanding and Designing the Morality of Things’; ‘De grens van de mens’; en ‘What Things Do: Philosophical Reflections on Technology, Agency, and Design’. Meer informatie: www.ppverbeek.nl.

VUB Crosstalks

Crosstalks is het transdisciplinaire platform van de Vrije Universiteit Brussel. Sinds 2005 organiseert Crosstalks niet-gemedieerde en constructieve dialogen over de toekomst van de gezondheid en de gezondheidszorg, over alle disciplines, organisaties en sectoren heen.

Shake the Disease wordt mogelijk gemaakt door de financiële steun van GSK, Johnson&Johnson, AstraZeneca en Pfizer.

SHAKE THE DISEASE - Verkenning van de toekomstige routes voor gezondheid en gezondheidszorg. projectdata: 2018-2021 info project: http://crosstalks.net/project/shake-disease-2018-2021 Save the dates: 30 januari 2019: Kick-off met Peter-Paul Verbeek @ VUB 25 april 2019: Seminarie met Koen Kas (gezondheidsfuturoloog, Healthskouts), Stelarc (performance kunstenaar), Alex Mottrie (urologist OLV ziekenhuis Aalst en Orsie Center) en Tony Lahoutte (nucleaire geneeskunde UZ Brussel) @ VUB 26 april 2019: Salon met Stelarc @ BOZAR contact: Ine De Bock – 32 (0)2 629 1825 – [email protected]

Sicco Wittermans Persrelaties, Vrije Universiteit Brussel