Jonge VUB-wetenschappers tekenen dit academiejaar beleid mee uit

2 oktober 2023 – Vijf jonge academici zijn uitverkoren om naast hun academische werk gedurende dit academiejaar de dagelijkse werkzaamheden van de rector en de vicerectoren van de Vrije Universiteit Brussel van nabij te volgen en hun eigen inbreng te geven tijdens vergaderingen en voor beleidsdocumenten en projecten. Professor in de toegepaste mechanica Aurélie Bellemans gaat aan de slag voor de vicerector Internationalisering. Professor in de archeologische wetenschappen Christophe Snoeck zet zijn schouders onder het vicerectoraat Onderzoek, professor in de gezondheidswetenschappen Diederik De Cock kijkt over de schouder van de vicerector Onderwijs. Professor in duurzame energie Maarten Messagie zal meelopen bij vicerector Innovatie en Valorisatie. Tot slot mag professor arbeidsrecht Evelien Timbermont rector Jan Danckaert bijstaan.

De vijf jonge ZAP-leden – leden zelfstandig academisch personeel – werken een jaar lang één dag per week samen met de rectoren en krijgen de kans om hun leiderschapspotentieel te ontwikkelen. Daarnaast zorgen ze met hun functie als sidekick voor een frisse wind door het rectoraat en kunnen ze de beleidsploeg inspireren. Elk van deze jonge wetenschappers zal nauw samenwerken met de rector of een vicerector in een specifiek beleidsdomein om ​ te ontdekken wat leiderschap en beleidsvoering in de praktijk inhoudt.

“We kijken ernaar uit om met deze nieuwe lichting sidekicks aan de slag te gaan. Jonge academici bieden een verfrissende blik en zienswijze op het beleidsvermogen van de universiteit. Zij zijn een essentiële schakel voor de continue innovatie en verbetering van onze aanpak. Daarnaast kunnen zij beleidsbeleidscompetenties aanscherpen en het beleidsvermogen van de universiteit verhogen. Het zijn dan ook de leiders van de toekomst”, vertelt rector Jan Danckaert.

De precieze opdracht en rol van de academici wordt per rectoraat verder ingevuld. De bedoeling is om mee het beleid tot stand te brengen en dat ook te vertalen naar concrete maatregelen en activiteiten. Het is de tweede keer dat de rectorale sidekicks worden aangesteld voor dit unieke traject. ​ De ervaringen van de eerste editie waren erg verrijkend, zowel voor de beleidsploeg als voor de jonge wetenschappers. In hun positie als sidekick krijgen deze jonge wetenschappers een uniek perspectief op hoe een universiteit werkt in al haar verscheidenheid.

Overzicht sidekicks:

• Aurélie Bellemans, sidekick van vicerector Internationalisering Karin Vanderkerken
  • Christophe Snoeck, sidekick van vicerector Onderzoek Pieter Ballon
  • Maarten Messagie, sidekick van vicerector Innovatie en Valorisatie Hugo Thienpont
  • Diederik De Cock, sidekick van vicerector Onderwijs Nadine Engels
  • Evelien Timbermont, sidekick van rector Jan Danckaert