International Childfree Day (1/8): 1 op de 10 millennials wil geen kinderen

Redenen: gezondheidsproblemen, lage sociaaleconomische status en carrière

Op woensdag 1 augstus is het “International Childfree Day”, de dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor de keuze om bewust kinderloos te blijven. In ons land wil 13% van de bevolking tussen de 25 en 35 jaar liever geen kinderen. Een kinderwens hebben wordt onder meer bepaald door opleiding en sociaaleconomische status. Ook het al dan niet hebben van een partner speelt een doorslaggevende rol.

Voor hun onderzoek bevroegen VUB-onderzoekers Petrus te Braak en Mark Elchardus 1951 Belgen tussen de 25 en 35 jaar. Wat blijkt? 1 op de 10 zegt geen kinderwens te hebben. Mannen geven dit vaker aan dan vrouwen (16% vs. 11%). Ons land scoort op dit vlak hoger dan het Europese gemiddelde van respectievelijk 7% mannen en 5% vrouwen die geen kinderen willen krijgen.

Grotere kinderwens bij hoogopgeleiden met partner
Verschillende factoren beïnvloeden de kinderwens, onder meer het opleidingsniveau. Laaggeschoolde Belgen geven bijvoorbeeld significant vaker aan dat ze geen kinderwens hebben dan Belgen met een diploma hoger onderwijs (20% vs. 11%). Verder dwarsboomt een drukke carrière  de gezinsplannen. Belgen voor wie hun werk zeer belangrijk is, geven immers tot 2x vaker aan geen kind te willen dan hun collega’s voor wie werk minder belangrijk is (18% vs. 9%). Maar wanneer Belgen een gezin starten, wordt dat wel hun prioriteit. 2 op de 3 zegt namelijk dat als ze zelf konden kiezen, ze liever tijd doorbrengen met hun gezin dan op het werk. Bovendien beïnvloedt het hebben van een partner de kinderwens van Belgen sterk. Van alle singles wil liefst een kwart geen kinderen. Dat is tot 3x meer dan het aantal Belgen dat een vaste relatie heeft (8%). Ook mensen met gezondheidsproblemen, zijn minder geneigd om aan kinderen te beginnen (22% vs. 9%).

Hoewel de meeste millennials geloven dat onze samenleving er in de toekomst op achteruit zal gaan, heeft dit verrassend genoeg geen invloed op hun kinderwens.

“Het onderzoek toont aan dat geen kinderen willen niet altijd een vrijwillige keuze is. Omgevingsfactoren zijn bepalend en daarom is het best mogelijk dat millennials met een lagere sociaaleconomische status en opleiding in andere omstandigheden mogelijk wel een kinderwens zouden hebben. Indien de omstandigheden optimaal zijn, wenst slechts 6% van de jongvolwassen Belgen kinderloos te blijven” licht Petrus te Braak, senior researcher bij Onderzoekgroep TOR aan de VUB toe.

Sicco Wittermans Woordvoerder, Persrelaties VUB