Innovatieve VUB-gaming app voor behandeling spieraandoeningen

Eerste prijs in de ‘App Development Competition’

Patiënten met motorische of neuro-musculaire afwijkingen worden vaak behandeld met kinesitherapie. Maar dat is niet altijd voldoende om succesvol te revalideren. Een team wetenschappers van de Vrije Universiteit Brussel, onder leiding van prof. dr. Bart Jansen, heeft nu een aanvullende technologische behandeling ontwikkeld met het smartphonespel “Ghostly”: hierbij kunnen patiënten het gamepersonage alleen doen bewegen door specifieke spieren in hun lichaam te gebruiken. Het revalidatiespel viel onlangs al in de prijzen in Amerika.

Het spel, dat momenteel al beschikbaar is via Android, is gebaseerd op het principe van elektromyografie. Dat is een techniek waarbij de elektrische activiteit van spieren en zenuwen wordt gemeten via sensoren op de huid van de patiënt. Dergelijke activiteit treedt op wanneer de hersenen een spier stimuleren tot actie.

Bij “Ghostly” worden er ook  dergelijke sensoren aangebracht bij de patiënt op de spier die dient getraind te worden. Die sensoren registeren de spieractiviteit en sturen die informatie dan door naar de spelsoftware, die ze dan op haar beurt vertaalt naar bewegingen in de game zelf. Hierdoor kan de patiënt de hoofdfiguur in de spelwereld onder meer laten lopen, springen, duiken om bijvoorbeeld munten te verzamelen of vijanden te verschalken. “Ghostly” bestaat uit verschillende levels en het is de bedoeling dat patiënten succesvol het einde van een level te bereiken met een zo hoog mogelijke score om dan telkens een volgend, maar moeilijker level vrij te spelen.

“Met ‘Ghostly’ werken we eigenlijk op twee fronten. Ten eerste laat het ons toe om heel specifieke en verschillende spieren op diverse maar zeer effectieve manieren te trainen. Patiënten kunnen enkel spelen als ze die welbepaalde spier gebruiken. Dat komt uiteraard de patiënt ten goede. Daarnaast is zo’n spel een leuke en uitdagende manier om te revalideren. We hebben ook bewust gekozen voor een avontuurlijk gaming format naar het voorbeeld van Super Mario dat iedereen kent en kan spelen” vertelt prof. dr. Bart Jansen van de VUB.

Buitenlandse erkenning
De gaming app won recent ook de eerste prijs in de ‘App Development Competition’ van de Amerikaanse De Luca Foundation die onderzoek en innovatie op vlak van elektromyografie en lichaamsbeweging ondersteunt. De jury loofde de VUB-wetenschappers voor hun “sterke revalidatie-app met boeiende user experience” en kende hen onder meer een geldprijs van 7500 dollar toe.

Onderzoeksteam
Prof. Bart Jansen en zijn team van het Departement of Electronics and Informatics (ETRO), bestaande uit Dr. Lubos Omelina en Ms. Katarina Kostkova, werkten aan het onderzoek samen met professor Eva Swinnen van de onderzoeksgroep Rehabilitation Research (VUB) en Armand Laumen (orthopedie, UZ-Brussel)

IR