In het spoor van Fatima Mernissi

Een eerbetoon aan een inspirerende vrouw

Dinsdag 28 november 2023 - Op 30 november 2023 brengen de Vrije Universiteit Brussel (VUB), de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, Avansa Citizenne en verschillende Brusselse fietsverenigingen hulde aan de Marokkaanse sociologe Fatima Mernissi met een wandeling en fietstocht. Ze herdenken Fatima Mernissi’s idealen en haar onwrikbare inzet voor de emancipatie van vrouwen, onder meer door alfabetisering.

Sinds 2021 vergemakkelijkt de Fatima Mernissi-brug voor fietsers en voetgangers de uitwisseling tussen Sint-Jans-Molenbeek en het stadscentrum. Het is een krachtig symbool van Mernissi’s overtuiging dat de mobiliteit van vrouwen en jonge meisjes hen in staat zou stellen zich enigszins te bevrijden van traditionele beperkingen. Door fietsen te geven aan jonge meisjes van het platteland gaf ze hen de mogelijkheid naar school te gaan en toegang te krijgen tot kennis.

Op 30 november 2015 overleed Fatima Mernissi, na haar hele leven gewijd te hebben aan gelijkheid en vrouwenrechten. Op donderdag 30 november 2023 zal het naambord van de brug worden onthuld tijdens een feestelijke ceremonie. Na de onthulling wordt het eerbetoon voortgezet met een bijeenkomst in het Gemeentehuis van Sint-Jans-Molenbeek, waar de tentoonstelling ‘Het salon van Fatima’ haar deuren zal openen voor het publiek.

PROGRAMMA

• 12:30: Onthaal in de Grote Hal (Libelco)
  • 13:00: Verwelkoming
  • 13:40: Richting Fatima Mernissi Brug
  • 14:00: Officiële onthulling van het naambord
  • 14:30: Receptie en Opening van de tentoonstelling ‘Het Salon van Fatima’ in het Gemeentehuis van Sint-Jans-Molenbeek

ORGANISATIE

Het evenement is een initiatief van Fatiha Saïdi en wordt georganiseerd in het kader van de leerstoel Fatima Mernissi van VUB RHEA - Expertisecentrum gender, diversiteit en intersectionaliteit, in samenwerking met VUB Crosstalks.

De hommage is tot stand gekomen dankzij de samenwerking met de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, Avansa Citizenne, GC Vaartkapoen, Molembike Les Hirond’ELLES, GC Essegem, Femma Quartier en GC Ten Noey.