‘Het is kanker. Wat nu?’

VUB Yamina Krossa Fonds en AFAS Foundation lanceren podcast over kanker

Zondag 4 februari 2023 - Ex-borstkanker patiënte en fondsoprichtster Yamina Krossa nodigde auteurs Silvia Brouwers en Tine Maenhout uit om een podcast te maken, gebaseerd op hun pas verschenen boek ‘Het is kanker. Wat nu?’. In acht afleveringen praten Tine en Silvia open en oprecht met experts en ervaringsdeskundigen over kanker. Het project is een samenwerking tussen het Yamina Krossa Fonds van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en AFAS Foundation.

Hoewel het traject voor iedereen anders loopt, zijn er emoties en ervaringen die bijna alle kankerpatienten delen, ongeacht het type kanker of het type behandeling dat ze krijgen. En terwijl herkenbaarheid de grootste steun is voor de kankerpatient, is het niet voor iedereen makkelijk om over de ziekte te praten. Daarom nodigde Yamina Krossa van het VUB Yamina Krossa Fonds auteurs Silvia Brouwers en Tine Maenhout uit om een podcast te maken, gebaseerd op hun pas verschenen boek ‘Het is kanker. Wat nu?’.

In acht afleveringen praten Tine en Silvia open en oprecht met experts en ervaringsdeskundigen over thema’s die doorgaans moeilijk op tafel gelegd worden. Het gaat over angst, de dood, rollercoasters en chemotherapie. Maar ook over hoop, de liefdevolle ondersteuning van mensen uit de omgeving en levenslust.

In aflevering 3 komt Yamina Krossa als ervaringsdeskundige zelf aan bod over de impact van de diagnose op je omgeving. Hoe ga je als partner, kind, vriend, collega om met de ziekte? In de laatste aflevering heeft professor Damya Laoui het over de toekomst en de hoop op een remedie tegen de ziekte. VUB-VIB prof. dr. ir. Damya Laoui ontwikkelt een kankertherapie tegen herval en uitzaaiingen. Het onderzoeksteam ontdekte dat bepaalde cellen van het afweersysteem in tumoren, de dendritische cellen, ons lichaam kunnen beschermen tegen kanker. Doordat ze stukjes van kankercellen opnemen, kunnen ze enerzijds de soldaten van het afweersysteem activeren en anderzijds een geheugen tegen de kanker genereren. Dankzij de steun van het VUB Yamina Krossa Fonds kan haar team de eerste klinische studies voorbereiden.

Meer informatie over de podcast en het boek is beschikbaar op www.hetiskanker.be.

(Foto: Nadia El Makhfi)

Over het VUB Yamina Krossa Fonds

Het fonds werd opgericht in 2018 en wordt beheerd door VUB Foundation, de fondsenwervingsdienst van de VUB. De VUB Foundation werft filantropische fondsen bij bedrijven, organisaties, instellingen en particulieren. Dat doet ze binnen het kader van de dienst TechTransfer van het vicerectoraat Innovatie en Valorisatie. Het beleid van de VUB Foundation steunt op de overtuiging dat elke filantropische gift maatschappelijke return krijgt. Iedere bijdrage steunt onderwijs, onderzoek, innovatie of het patrimonium van de VUB. De kennis en inzichten die daaruit ontstaan, vloeien terug naar de samenleving

Yamina Krossa Fonds | Vrije Universiteit Brussel (vub.be)