Henri Vanroelen wordt nieuwe CIO bij de VUB

Xavier Van Moen naar KPMG België

Henri Vanroelen is de nieuwe chief information officer (CIO) van de VUB, de hoogste baas op het gebied van de ICT. “In de lijn van de 2030-visie zullen we nog meer inzetten op synergiën binnen verschillende afdelingen en met andere universiteiten. IT is daarbij van groot belang en dat is als gevolg van de coronacrisis alleen nog maar groter geworden.” Vanroelen volgt Xavier Van Moen op. Van Moen bekleedt nu de functie van CIO bij KPMG België.

Henri Vanroelen treft een vitale IT-afdeling aan die door zijn voorganger Xavier Van Moen op het goede spoor is gezet. “Ik begrijp dat er in de afgelopen jaren een grote inhaalbeweging is geweest op vlak van IT-infrastructuur. Die zou nu redelijk goed op peil zijn.”

De Vrije Universiteit Brussel stelt de nieuwe CIO wel voor een uitdaging. “De vooruitgang die men wil, speelt zich nu vooral af op het realiseren van synergiën binnen de verschillende geledingen van de universiteit. En om daar dan maximale voordelen uit te halen.”

Radicaal digitaal

Een tweede uitdaging zit vervat in de 2030-visie die elke afdeling binnen de VUB naar een hoger (IT-) niveau wil tillen. “We moeten een eensgezinde visie van radicaal digitaal omarmen. Mijn uitdaging zal zijn om die visie mee te ontwikkelen en uit te voeren.”

Coronacrisis

“Als gevolg van de coronacrisis heeft op afstand werken en op afstand studeren een hoge vlucht genomen. De samenwerking met andere universiteiten zal daardoor ook verhogen. Maar door alles van op afstand te doen, nemen de veiligheidsrisico’s eveneens  toe, of is in het beste geval de beheersing van wat je onder controle hebt minder goed. Voor die veiligheid zullen we waarschijnlijk dan ook nog meer voorzieningen moeten treffen.”

Twee VUB-studenten

Henri Vanroelen is met zijn nieuwe functie weer terug op zijn alma mater. In 1977 koos hij voor de studie burgerlijk ingenieur aan de VUB. In 1982 behaalde hij er zijn Master in de Elektrotechniek.

Ook zijn voorganger Xavier Van Moen heeft zijn studententijd aan de VUB doorgebracht. Hij studeerde er Toegepaste Economische Wetenschappen.

Henri Vanroelen startte zijn carrière bij Exxon, waar hij verschillende IT-functies uitoefende in België en de USA. Nadien ging hij aan de slag bij Estée Lauder. Daar was hij tussen 1998 en 2000 Executive Director Global Supply Chain Systems. In 2000 werd hij er Vice President IT. Tussen 2004 en 2006 werkte hij er als Vice President Global Supply Chain Planning and Execution Systems. In 2006 startte hij als Vice President Program Manager Distribution Projects. Tussen 2009 en 2011 was Henri Vanroelen CIO bij de Groep Onafhankelijk Ziekenfonds. In 2011 startte hij als Vice President IT – EMEA bij Ingersoll-Rand. Van maart 2016 tot december 2019 was hij CIO bij SD Worx.

Xavier Van Moen 1996 startte na zijn studiejaren bij Cap Gemini. Zes jaar later gaat hij aan de slag bij NorthGateArinso, waar hij in twaalf jaar doorgroeit tot vicepresident IT Service Management. In 2014 meldde hij zich bij de VUB. Daar heeft hij veel waardering geoogst door de IT-afdeling nieuw leven in te blazen en het dienstenniveau flink omhoog te trekken.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel