Heeft digitale informatiemaatschappij bijgedragen tot inhoudelijke diversiteit?

Media in onze tijd: ‘Nieuws, diversiteit en democratie’

De mediaprofessoren Pascal Verhoest (VUB) en Leen d’Haenens (KULeuven) hebben een boek gemaakt over de hedendaagse media in Vlaanderen. Er blijkt een behoorlijke rijkdom aan diversiteit te bestaan, maar een kloof dreigt wel tussen mediagebruikers die politiek betrokken zijn en degene die een afkeer hebben van politiek.

Bij het ontstaan van de informatiesamenleving op het einde van de vorige eeuw, leek het er even op dat het probleem van de mediaconcentratie voorgoed opgelost kon worden. Digitale productietechnologie en het internet zouden zorgen voor een nooit gekende hoeveelheid en variëteit aan informatie.

Het eerste gebeurde inderdaad: er kwam een ruimer aanbod aan informatiekanalen dan ooit tevoren. Ook de toegang van de gebruiker werd vele malen gemakkelijker dan voordien. De vraag moet evenwel gesteld worden of dit aanbod ook heeft geleid tot meer substantiële inhoudelijke diversiteit, en zo ja, in welke mate deze diversiteit ook daadwerkelijk bijdraagt aan de werking van een gezonde democratie? Een antwoord op deze en andere vragen is te lezen in het boek ‘Nieuws, diversiteit en democratie’ van prof. Pascal Verhoest (VUB) en prof. Leen d’Haenens (KULeuven).

• Concentreren kun je leren. Nieuwsdiversiteit als economische paradox
  • Meer van hetzelfde? Knip- en plakwerk in de Vlaamse schrijvende pers
  • Actordiversiteit in het nieuws: welke stemmen worden (niet) gehoord?
  • Alternatieve media, alternatieve stemmen en opinies? Een analyse van de Vlaamse alternatieve media naar externe en interne diversiteit
  • Nieuwsgebruik: homogenisering, fragmentarisering of polarisering?
  • De kwaliteit van nieuwsconsumptie: gevaar voor dualisering
  • Percepties van toon en diversiteit
  • Richtingaanwijzers voor inclusieve, responsieve en kritische diversiteit

Over de redacteurs

Pascal Verhoest is professor communicatiewetenschappen aan de VUB en onderzoeksmanager van ECHO, de VUB onderzoeksgroep over media, cultuur en politiek. Hij is tevens geaffilieerd onderzoeker van het Instituut voor Media Studies van de KU Leuven.

Leen d’Haenens is gewoon hoogleraar communicatiewetenschappen aan het Instituut voor Mediastudies van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven.

Met bijdragen van Pieter Ballon, Kathleen Beckers, Willem Buyens, Leen d’Haenens, Ignace Glorieux, Jonathan Hendrickx, Joeri Minnen, Heritiana Ranaivoson, Arno Slaets, Peter Van Aelst, Hanne Vandenberghe en Pascal Verhoest.

Meer info?

Heeft u interesse in een artikel of interview met de auteurs en/of wenst u een digitaal recensie-exemplaar van ‘Nieuws, diversiteit en democratie’ of een coverafbeelding te ontvangen? Neem dan contact op met uitgever Bart Derwael via [email protected] of 0497 63 12 81.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel