Geneeskundestudenten VUB vieren mijlpaal met Witte Jassenceremonie

Een nieuwe lichting geneeskundestudenten is klaar voor hun ziekenhuisstage in het UZ Brussel

Zondag 18 december - Voor de studenten van de eerste master Geneeskunde aan de Vrije Universiteit Brussel was afgelopen zaterdag een dag om in te kaderen. Tijdens de traditionele Witte Jassenceremonie ontvingen ze de felbegeerde witte doktersjas en de bijhorende badge van het universitair ziekenhuis UZ Brussel. De ceremonie markeert de overgang van de voornamelijk theoretische lessen naar de echte medische praktijk in het ziekenhuis. Een belangrijke stap met veel verantwoordelijkheid waar de studenten halsreikend naar uitkijken.

Story image

Decaan Dirk Devroey en CEO van het UZ Brussel Marc Noppen hingen respectievelijk een hagelwitte doktersjas en een badge van het UZ Brussel om bij de studenten van de eerste master Geneeskunde. Na een onderbreking door Covid konden de studenten eindelijk weer uitkijken naar dit in Vlaanderen unieke evenement.

Studente Lauren Cools: “Het is een mooie dag omdat het een mijlpaal is; de omschakeling van puur theorie naar praktijk; iedereen kijkt daar echt naar uit”. “Het wordt nu écht” vult jaargenoot Vincent Mingneau aan; “Je gaat met patiënten bezig zijn en praktisch werken. Je bent daar wel op voorbereid, maar nu ga je die kennis echt kunnen toepassen en dat vind ik geweldig”.

Vanaf het tweede semester zullen de studenten van de eerste master Geneeskunde het overgrote deel van hun opleiding in het ziekenhuis genieten, midden in de medische praktijk. Tijdens de ceremonie krijgen de studenten in duidelijke bewoordingen ingepeperd wat van hen verwacht wordt op ethisch en deontologisch vlak. Plichten en verantwoordelijkheden zijn uitvoerig aan bod gekomen in de lessen en de extra voorbereiding op de stages, maar uit de mond van prof. Michel Deneyer, ondervoorzitter van de Orde der Artsen, maakt het extra indruk.

Geneeskundestudenten beginnen aan de VUB overigens vroeger aan hun klinische stages dan hun collega’s. Door meer en meer gevarieerde stages aan te bieden, wil de VUB de studenten alle kansen bieden om te ontdekken waar hun interesses écht liggen en waar hun kwaliteiten maximaal aan bod komen.

Vincent Mingneau heeft hoge verwachtingen bij de bedside teaching: “Ik vind het geruststellend dat we vanaf nu persoonlijk begeleid worden. Je zit niet meer met z’n allen samen in een aula voor een algemene uitleg. We gaan nu effectief meer leren door te zien wat je wel of niet kan doen bij een individuele patiënt.”

Uitzonderlijk vond deze editie plaats in een bijzondere en symbolische locatie; de ruwbouw van het nieuwe medisch-technisch blok van het UZ Brussel. Deze studenten in opleiding zullen over enkele jaren bij de eersten zijn om in dit hoogtechnologisch gebouw aan de slag te gaan. De bouw ervan kadert in het Ruimteplan, een uitbreiding van het bestaande ziekenhuiscomplex en een herschikking tot een modern, logisch en toegankelijk ziekenhuis met 67.000 m² extra zorgoppervlakte.

Met de witte doktersjas om de schouders en een ziekenhuisbadge om de hals, hebben de studenten alvast aan de trotse achterban getoond dat een nieuwe lichting klaar is voor een goedgevulde periode van 19 maanden stage.

Toekomstig stagiair Ana Potvlieghe vat het zo samen: “We zijn er klaar voor, maar we hebben er vooral heel veel zin om patiënten te gaan zien”.

Story image

Nathalie Vlaemynck