De regering van Japan vestigt een leerstoel Japan aan het Centrum voor Veiligheid, Diplomatie en Strategie (CSDS) van de Brussels School of Governance (BSOG), VUB

Allereerste leerstoel Japan op het Europese continent

Met trots kondigen wij aan dat de regering van Japan 4,46 miljoen euro toekent aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) voor de oprichting van een bijzondere leerstoel Japan aan het Centre for Security, Diplomacy and Strategy (CSDS) van de Brussels School of Governance (BSoG), Vrije Universiteit Brussel (VUB) om een dieper inzicht in de Japanse politiek en het buitenlands beleid te bevorderen.

De ambassadeur van Japan in het Koninkrijk België, de heer Makita Shimokawa: "Dit wordt de allereerste leerstoel Japan op het Europese continent en we zijn verheugd over deze prestatie. Sinds mijn aankomst in Brussel heeft de VUB jarenlang hard gewerkt om dit mogelijk te maken, via verschillende lezingen, cursussen en seminaries in het kader van het CSDS Japan Program. We waarderen de hoge mate van verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en managementvaardigheden van het team en kijken uit naar een stabiele en langdurige toekomstige samenwerking via de oprichting van de Japan Leerstoel bij CSDS."

"De Vrije Universiteit Brussel (VUB) beschouwt Japan als een belangrijke partner en een belangrijke speler op het wereldtoneel" zegt Prof. Dr. Romain Meeusen, Vice Rector Internationalisering van de VUB. "Wij zijn dan ook zeer vereerd dat de regering van Japan ons heeft geselecteerd voor deze belangrijke dotatie". Prof. dr. Hugo Thienpont, vicerector Innovatie en Betrekkingen met het Bedrijfsleven van de VUB en verantwoordelijk voor de VUB-leerstoelen, verwelkomt deze nieuwe leerstoel Japan en onderstreept het belang van Japan als speler op het gebied van technologie voor de toenadering tot de Europese Unie. Karel De Gucht, voorzitter van de Brussels School of Governance (BSoG), voegde daaraan toe: "De leerstoel Japan betekent een belangrijk nieuw hoofdstuk in ons engagement in de regio, en we zijn enthousiast over het vooruitzicht om analyses van hoge kwaliteit te leveren over de Japanse politiek en het buitenlands beleid.

Het Centre for Security, Diplomacy and Strategy (CSDS) van de Brussels School of Governance (BSoG) heeft in oktober 2020 al een Japan-programma opgericht. "Dit partnerschap zal ervoor zorgen dat we in staat zijn om academisch discussies over geostrategische ontwikkelingen in Azië en de Indo-Pacifische regio verder te bevorderen, om het bewustzijn van het buitenlandse en veiligheidsbeleid van Japan in Europa te vergroten, en om de beleidsagenda waarmee het Japanse en Europese leiderschap wordt geconfronteerd, te informeren en vorm te geven, met specifieke aandacht voor de EU en de NAVO", zegt prof. dr. Luis Simon, directeur van CSDS.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Redacteur externe communicatie en nieuws