De Jonge Academie, de universiteiten, VRT en Knack stellen voor:Universiteit van Vlaanderen

ONDERZOEKERS GEVEN GRATIS COLLEGE OP RADIO, TV & INTERNET

De Universiteit van Vlaanderen is geen fysieke universiteit, maar een wetenschapscommunicatie-platform dat universitaire kennis zo breed mogelijk wil verspreiden. Elke dag verschijnt online een college van een kwartier van een wetenschapper van één van de vijf bestaande universiteiten. Professoren en universitaire docenten geven korte colleges over de meest boeiende en begeesterende materie - van geesteswetenschappers tot neurologen en bio-ingenieurs. De professoren vertellen hun verhaal op een laagdrempelige manier zodat kijkers geen voorkennis moeten hebben.

Opnames

27-28 september 2017, 20.00u, Willebroek

Vanaf volgende week begint de Universiteit van Vlaanderen met het opnemen van de eerste 10 colleges over de thema’s brein en tijd. Niet in een typische aula, maar in danstempel Carré in Willebroek. De wetenschappers krijgen zo een hip podium buiten hun comfortzone. Zo treden we met de academische kennis midden in de leefwereld van de jonge doelgroep.

Op 27 september hebben we het een hele avond over het "brein": Johan Verbraecken (UAntwerpen) heeft het over waarom je hersenen slaap nodig hebben, Elke Van Hoof (VUB) over wat stress doet met het brein, Mark Reybrouck (KU Leuven) over muziek in je hoofd, Kathleen Venderickx (UHasselt) over hoogbegaafdheid en Wouter Duyck (UGent) over waarom mensen foute beslissingen nemen.

Op 28 september is het thema “tijd”: Wouter Rogiest (UGent) weet hoe we de files verkorten, Natalie Beenaerts (UHasselt) vertelt hoe de purperen hei er over 50 jaar zal uitzien, Marit Van Cant (VUB) over wat skeletten ons leren over het verleden, Leen Decin (KU Leuven) over waarom een ruimtereis een verjongingskuur is en Walter Weyns (UAntwerpen) heeft het over de steeds sneller wordende tijden.

Tickets zijn vanaf nu te koop via www.universiteitvanvlaanderen.be.

Vanaf 6 november zijn deze colleges gratis te bekijken op o.a. VRT NU en YouTube.

Na de eerste opnames in Carré, trekt de Universiteit van Vlaanderen naar nog meer locaties waar je een prof niet onmiddellijk zou verwachten. In elke studentenstad zal een pop-up-studio worden opgetrokken op de hipste plaatsen. Op één avond worden vijf colleges van een kwartier opgenomen, gevolgd door een vragenrondje. Achteraf kan het publiek aan de toog gezellig napraten met de proffen.

De Jonge Academie en de Universiteit van Vlaanderen

De Jonge Academie is sinds het begin betrokken bij de Universiteit van Vlaanderen. We geloven in hun vernieuwende vorm van wetenschapscommunicatie voor jong en oud: de Universiteit van Vlaanderen geeft de wetenschap een gezicht en maakt tijdloze kennis toegankelijk via populaire media. De JA zal meehelpen om (jonge) onderzoekers aan te brengen.

Vandaag ondertekenden JA-voorzitters Lieve Van Hoof en Niel Hens op een persconferentie op de VRT de stichtingsoorkonde (foto). Het Journaal op één zal dit verhaal vanavond brengen.

Meer weten

www.universiteitvanvlaanderen.be