De erfenis van 1947: een unieke samenwerking over generaties en disciplines heen

Op 11 september 2001 gaat VUB-professor Em. Communicatiewetenschappen Luk Van Langenhove naar Brugge om zich te installeren in zijn nieuwe bureau in de gebouwen van het Europacollege. Hij is op dat moment bezig met de opstart van een nieuwe afdeling van de Universiteit van de Verenigde Naties. Een klein boekje, achtergebleven in een kast, trekt zijn aandacht. Cahiers de Bruges, zo ​ heet het tijdschrift. Het themanummer gaat over het 1947, gepubliceerd in zijn geboortejaar 1957. Het blijkt fascinerende lectuur. Luk moet die dag vervroegd terug naar huis keren omdat zijn vader na een ongeval in het ziekenhuis is opgenomen. In afwachting van meer nieuws over zijn vader, zet hij bij de TV aan op CNN.

Yannis Skalli-Houssein, nu doctoraatstudent op de faculteit Geschiedenis, ook op de VUB, wordt op diezelfde 11 september 2001 zoals elke dinsdag na school opgepikt samen met zijn tweelingzus en de dochters van Luk. Yannis is dan bijna 5 jaar. Als ze bij Luk thuis komen, zien ze op TV een vliegtuig door een hoog gebouw vliegen. Beelden die bij iedereen op het netvlies blijven plakken en Yannis’ eerste herinnering aan Luk. Een toevallige samenloop van omstandigheden op één dag. Later zal gezegd worden dat op die dag de geopolitieke wereldordening ingrijpend veranderde.

Het boekje en 1947 laten Luk de komende weken en maanden niet meer los. Hij snuistert in dagboeken en kranten. Allerlei naslagwerken worden secuur doorgenomen en geven hem inzichten over het dagelijkse leven in die tijd. Langzaamaan rijpt echter ook het inzicht dat dat ene jaar een schijnbaar vergeten scharnierjaar was waarin het alledaagse leven samenvloeide met grote geopolitieke gebeurtenissen. Zo ontstond een wereldordening die de geopolitiek decennialang zou domineren. Het verhaal van 1947 moest verteld worden, en had eindelijk zijn verteller gevonden.

Ondertussen groeit Yannis op en wordt historicus. Wanneer Luk hem zo’n 14 jaar later vraagt om te helpen bij de referenties van zijn boek over 1947 – dat over de jaren heen langzaam tot stand is gekomen – ​ raakt ook Yannis gepassioneerd door dat sleuteljaar. Het even ondersteunen mondt uit in een unieke samenwerking van twee jaar waarbij doorheen lange gesprekken en schrijfsessies historische precieze gecombineerd wordt met de vraag hoe de immens belangrijke gebeurtenissen van dat jaar aan een breed publiek kunnen worden verteld.

Het eindproduct is ‘De Erfenis van 1947’. Een biografie van dat scharnierjaar voor het grote publiek. Het getuigt dan ook niet alleen van de kracht van interdisciplinaire samenwerking, maar ook van samenwerking over de generaties heen... Het boek is overigens opgedragen aan de recent overleden VUB-rector Caroline Pauwels, die een grote fan was van dergelijk intergenerationeel en interdisciplinair werk.

Meer info:

Luk Van Langenhove +32 473 98 19 56