Caroline Pauwels benadrukt belang van persvrijheid en laat zich opsluiten in isoleercel

VUB-rector steunt actie Amnesty International op donderdag 9 januari, 12 tot 13u

Vandaag, donderdag 9 januari, laat Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel, zich opsluiten in een isoleercel voor de ambassade van Saoedi-Arabië in Brussel. Ze steunt daarmee de actie van Amnesty International en ijvert voor de vrijlating van blogger Raif Badawi en zijn advocaat Waleed Abu al-Khair.

Communicatiewetenschapster Caroline Pauwels is al jaren ambassadeur van het recht op vrije meningsuiting en persvrijheid. In 2015 organiseerde ze daartoe de eerste Difference Day. Deze dag vindt sindsdien jaarlijks plaats op 3 mei, de internationale dag van de persvrijheid van de Verenigde Naties, en staat in het teken van deze fundamentele vrijheden door middel van lezingen, filmvoorstellingen, debatten en tentoonstellingen. In 2020 is Difference Day aan zijn zesde editie toe.

Badawi eerste laureaat van VUB/ULB-prijs

Tijdens Difference Day reikt VUB samen met ULB de ‘Honorary Title for Freedom of Expression’ uit. Deze erkenning gaat naar mensen of instellingen die structureel de vrijheid van meningsuiting uitdragen en promoten. In 2015 was Raif Badawi de eerste laureaat van deze prijs. Hij kon de prijs evenwel niet zelf in ontvangst nemen, want hij zit sinds 2012 in de cel.

Raif Badawi is de oprichter van de website ‘Saoedi-Arabische Liberalen’, een online forum dat ijvert voor de vrijheid van meningsuiting. Het stelt een aantal politieke en sociale basisbeginselen van de Saoedi-Arabische samenleving in vraag. Badawi werd in 2012 gearresteerd voor het beledigen van de islam via elektronische kanalen en religieuze afvalligheid. In 2014 werd hij veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf en 1000 zweepslagen. De veroordeling van Badawi werd wereldwijd onthaald op groot protest. O.a. petities, brieven, acties op sociale media, straatprotesten en betogingen, de steun van journalisten, Amnesty International, andere mensenrechtenorganisaties, politici en een open brief ondertekend door 18 Nobelprijslaureaten.

Eenzame opsluiting en hongerstaking

Vorige maand vernam Amnesty International dat zowel Badawi als Waleed in eenzame opsluiting en onder verstrengd toezicht werden geplaatst. Dit verhoogt het risico op foltering of andere mishandeling, courante praktijken in het Saudische rechtssysteem. Badawi en Waleed zijn uit protest in hongerstaking gegaan.

Op donderdag 9 januari is het exact 5 jaar geleden dat Badawi de eerste 50 van zijn 1000 zweepslagen kreeg. Daar is het voorlopig – en gelukkig maar – ook bij gebleven. Badawi zou het anders niet overleefd hebben.

Isoleercellen

Amnesty International wil de opsluiting en mensonwaardige behandeling van zowel Badawi als Waleed aan de kaak stellen en plaatst daarom donderdag twee kooien op de middenberm voor de Saoedische ambassade in Brussel.

Caroline Pauwels is één van bekende gezichten die zich beurtelings laten opsluiten in deze geïmproviseerde isoleercellen om aandacht te generen voor de penibele en onrechtvaardige situatie van Badawi en Waleed en om te ijveren voor het recht op vrije meningsuiting en persvrijheid.

Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel:

“Raif Badawi en zijn advocaat Waleed Abu al-Khair staan aan de juiste kant van de geschiedenis. Ze vechten voor dezelfde waarden en vrijheden die ook voor ons essentieel zijn, met de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting op kop. In 2015 was Raif Badawi de eerste laureaat van de Honorary Title for Freedom op Expression, uitgereikt door VUB en ULB tijdens Difference Day. We moeten hem onafgebroken blijven steunen.”

• Wat?
    Twee kooien voor de Saudische ambassade symboliseren de eenzame opsluiting van Raif Badawi en Waleed Abu al-Khair. Belgische schrijvers, academici en politici laten zich opsluiten.

• Waar?
    Rooseveltlaan 45, Brussel

• Wanneer?
    Donderdag 9 januari 2020

• 9u-10u: Schrijfster Joke van Leeuwen
    • 10u-11u: Schrijfster Lize Spit
    • 11u-12u: Wies De Graeve, directeur Amnesty International Vlaanderen, en Philippe Hensmans, directeur van Amnesty International Belgique francophone.
    • 12u-13u: VUB-rector Caroline Pauwels
    • 13u-14u: EU-parlementair Mark Demesmaeker (NV-A)
    • 14u-14u30: Federaal parlementslid Wouter De Vriendt (Groen!)
    • 14u30-18u: verschillende Amnesty-activisten