AI- en data-driven oplossingen voor de COVID-19-crisis

VUB AI Experience Centre lanceert webinars rond AI gerelateerde thema’s zoals fake news, ademhalingstoestellen en mondmaskers, longscans, AI-algoritmes en coronavirusapps

Maandag 11 mei om 11u start de webinar reeks van het VUB AI Experience Centre waarin VUB-onderzoekers inzichten en oplossingen uit hun vakgebied delen met betrekking tot de COVID-19-crisis. Van 11 tem 20 mei vinden er in totaal 5 webinars plaats.

Sinds het begin van de Coronacrisis hebben VUB-onderzoeksgroepen uit verschillende domeinen zich geëngageerd om samen met belangrijke spelers uit de gezondheidszorg, de economie of de politiek naar oplossingen te zoeken. Het VUB AI Experience Centre bundelt nu deze kennis en ervaring in de vorm van webinars om de specifieke inzichten over AI, Data & Robotica technologie sneller en beter bij bedrijven, domeinexperten en beleidsmakers te brengen.

Tijdens elke sessie delen VUB-experten vanuit een verschillende achtergrond hun recente ervaringen, resultaten en uitdagingen en dragen op deze manier bij aan een AI die het algemeen welzijn dient. (AI for the Common Good). Iedere sessie duurt ongeveer een uur. Aan het einde van iedere webinar wordt er ongeveer 20 minuten besteed aan vragen van het publiek. Aan dit debat nemen ook internationale experten, onder andere uit het Europese CLAIRE-netwerk, deel. De voertaal van de webinars is Engels.

Uitnodiging voor de pers

De pers kan na elke sessie een interview met de onderzoekers aanvragen. Gelieve uw aanvraag in te dienen bij Hans de Canck, de manager van het VUB AI Experience Centre, [email protected] +32 478 418 516

Sessie 1: maandag 11 mei – 11u00-12u00

Thema: sociale media en Fake News in tijden van de COVID19-crisis. Analyse, technologische uitdagingen en conclusies voor mediaspelers en beleidsmakers.

Onderzoekers: prof. dr. Ike Picone van de onderzoeksgroep Studies in Media, Innovatie en Technologie (SMIT) en dr. Tom Willaert van het VUB Artificial Intelligence Lab.

U kan zich hier aanmelden voor deze sessie.

Sessie 2: dinsdag 12 mei 2020: 17u00 – 18u00

Thema: Open Source acties op het gebied van Mechanics & Robotics: de productie van ademhalingstoestellen en 3D printing adapters voor de omvorming van snorkelmaskers tot mondmaskers. Opzet van de acties, stand van zaken, uitdagingen voor de toekomst.

Onderzoekers: Prof. dr. Bram Vanderborght, ir. Albert De Beir, ir. Lieven Standaert en prof. dr. Mark Runacres van de VUB-onderzoeksgroepen BruBotics, Mechatronics en het Brussels FabLab

U kunt zich hier aanmelden voor deze sessie.

Sessie 3: vrijdag 15 mei, 11u00 – 12u00

Thema: CT Long Scan analyses van COVID19-patienten:  technologische en functionele uitdagingen bij het toepassen van deze technieken in het UZ Brussel tijdens de crisis.

Onderzoekers: Prof. dr. Jef Vandemeulebroucke de VUB-onderzoeksgroep ETRO en radioloog prof. dr. Johan De Mey  van het UZ Brussel

Registreer hier.

Sessie 4: woensdag 20 mei, 14u00 – 15u00

Thema: De blijvende uitdagingen van track & trace apps en data- en privacybescherming in de context van de COVID-19 crisis.

Onderzoekers: Prof. dr. Mireille Hildebrandt en Prof. dr. Gloria Gonzales Fuster van de VUB- onderzoeksgroep Law, Science, Technologie& Society (LSTS)

U kunt zich hier aanmelden voor deze sessie.

Sessie 5: to be confirmed

Thema: AI technologie bij preventie- en exitstrategieën voor infectieziekten en pandemieën. Hoe houdt kunstmatige intelligentie, AI algoritmes, rekening met de 'mens' en zijn gedrag in een modelcontext?

Onderzoeker: Prof. dr. Ann Nowé, hoofd van het VUB Artificial Intelligence Lab

Contact: