Ahmadreza Djalali gelauwerd met Courage to Think Award 2021

Strijd voor academische vrijheid en verbondenheid met internationale academische gemeenschap

Scholars at Risk (SAR), een internationale organisatie die zich inzet voor de academisch vrijheid van wetenschappers en waarvan de Vrije Universiteit Brussel actief lid is, reikt vandaag de Courage to Think Award 2021 uit aan Dr. Ahmadreza Djalali. De Courage to Think Award is een erkenning voor personen of organisaties die zich op unieke wijze voor de bescherming van academici en de bevordering van academische vrijheid hebben ingezet, hetzij in hun werk, of door persoonlijk risico te lopen.

Dr. Djalali, die al meer dan vijf jaar in een Iraanse gevangenis vastzit en in 2017 ter dood werd veroordeeld, krijgt de award als erkenning van zijn strijd voor academische vrijheid en verbondenheid met de internationale academische gemeenschap.

Dr. Djalali is een vooraanstaand wetenschapper in de rampengeneeskunde, die aan de  Karolinska-universiteit in Zweden, de Università degli Studi del Piemonte Orientale in Italië en aan de Vrije Universiteit Brussel doceert. Toen hij in april 2016 Iran bezocht om deel te nemen aan een reeks workshops georganiseerd door universiteiten in Teheran en Shiraz arresteerden de autoriteiten Dr. Djalali voor “collaboratie met vijandige overheden” en “het in gevaar brengen van de nationale veiligheid”. Dr. Djalali zit sindsdien in gevangenschap, met tussenpozen ook in isolatie. Medische zorg wordt hem ontzegd en zijn gezondheidstoestand is heel zorgwekkend.

IJveren voor vrijlating

Scholars at Risk (SAR) roept dan ook de Iraanse autoriteiten op om de tegen Dr. Djalali uitgesproken doodstraf op te heffen en om hem onmiddellijk vrij te laten, zodat hij de dringende medische zorg kan krijgen die hij nodig heeft. De organisatie vraagt om actie te ondernemen tegen de mensenrechtenschendingen die gepaard gaan met zijn arrestatie, opsluiting en doodvonnis:

"De aanhoudende opsluiting, de extreme straf en de mishandeling van Dr. Djalali in hechtenis zou een bron van grote zorg moeten zijn voor iedereen die vindt dat wetenschappers veilig moeten kunnen werken," aldus Rob Quinn, uitvoerend directeur van SAR. "Geen enkele wetenschapper zou moeten worden geconfronteerd met een doodvonnis, eenzame opsluiting en het onthouden van medische zorg voor hun academische of wetenschappelijke werk."

De Courage to Think Award voor Dr. Djalali is een belangrijke erkenning. Het geeft aan dat wij hem niet zijn vergeten en dat wij blijven ijveren voor zijn vrijlating. Dr. Djalali’s situatie belangt namelijk wetenschappers en de samenleving wereldwijd aan. Hij is ter dood veroordeeld als onmiskenbare vergelding voor de internationale wetenschappelijke samenwerking binnen zijn studiegebied. Zijn onrechtmatige vervolging en gevangenneming dienen, net als de onrechtmatige vervolging en gevangenneming van andere wetenschappers en onderzoekers, om academisch werk te ondermijnen en ontnemen iedereen de voordelen van wetenschappelijk onderzoek en uitwisseling,” vult VUB-rector Caroline Pauwels aan.

Free to Think 2021 Symposium - 9 december - 14u

Vandaag vindt het het virtuele symposium van SAR, Free to Think 2021, plaats. De echtgenote van Dr. Djalali, Vida Mehrannia, neemt dan de Courage to Think Award namens Dr. Djalali in ontvangst. Het event begint om 8u EST (14u CET), is gratis en men kan zich hier aanmelden. SAR heeft ook een campagne opgezet voor de vrijlating van Dr. Djalali, die men hier kan ondersteunen.

Contact:

Denise Roche