Transformatie van auto-gedomineerde straten tot toegankelijke stedelijke oases: het VUB StreetForum project

Het StreetForum-project, gecoördineerd door de Vrije Universiteit Brussel (VUB), introduceert een innovatieve aanpak om straten in steden te transformeren tot leefbare en verkeersluwe zones. Met een Europees samenwerkingsverband, bestaande uit 20 organisaties, ontwikkelde StreetForum een set tools om lokale gemeenschappen te ondersteunen bij het opzetten van een participatief proces voor straattransformaties. De tools helpen om belangen van bewoners, lokale organisaties, handelaars, overheden, … samen te brengen en hen te begeleiden tot een consensus en verkeersreductie en leefbaarheid te bevorderen. De toolkit bevat onder andere een digitaal dialoogplatform, een Co-Design Game en richtlijnen voor kunst- en culturele interventies.

Deze zomer testen lokale partnerorganisaties de tools in Brussel, Wenen, Stockholm en Istanbul.

In Brussel gaat Cultureghem vzw de straten in met haar mobiele keukens en spelmateriaal. Zij zijn terug te vinden op twee locaties in de Kuregem wijk in Anderlecht. Bewoners en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom om deel te nemen aan de activiteiten en na te denken over de toekomst van hun buurt! Speel het participatief Design Game, bouw een basketring met MoBil, vertel jouw verhaal in het Storytelling Game of geniet van de heerlijke kookkunsten van Cultureghem, de spel installaties en het gezellig samenzijn met buren.

Ropsy Chaudronstraat: 25, 26 en 28 juni 2024 van 12:00 tot 15:00

- Placetoplan (webdialoog - Spacescape)

- MoBil (mobiele bouwkit van basketring tot bedouïne - Cultureghem)

- rich pictures.talk (grafisch gesprek - space and place)

Herzieningslaan: 3, 10 en 17 Juli 2024 van 12:00 tot 15:00

- Co-Design Game (ruimte onderhandelen wordt een spel - TU Wien)

- Stakeholder Personas (bekijk de straat van uit een ander perspectief – Mobilise, VUB)

- MoBil (mobiele bouwkit van basketring tot bedouïne - Cultureghem)

Voor meer informatie, bezoek streetforum.eu

Vier sleutelelementen om tot een consensus te komen ©  VUB Mobilise research group
Vier sleutelelementen om tot een consensus te komen © ​ VUB Mobilise research group
Activiteiten in de straat © Akos Burg
Cultureghem kookt © Ivan Put

Het Living Lab in Anderlecht wordt georganiseerd door Cultureghem en Mobilise Research Group (Vrije Universiteit Brussel) in het kader van het StreetForum project. Het Brussels Living Lab is in samenwerking met de gemeente Anderlecht en wordt gefinancierd door Innoviris. StreetForum is een JPI Urban Europe project.

Contact:

Lotte Luykx: Lotte.Luykx@vub.be; +32 (0) 497 72 95 28