De VUB wil met de Doctoral Derby wetenschap tot bij het brede publiek brengen

Story image

De laureaten zijn bekend van de Doctoral Derby, de jaarlijkse wedstrijd waarbij VUB-onderzoekers hun docotraat zo goed mogelijk bij het publiek moeten pitchen. De juryprijs voor de beste pitch ging naar Hannelore Geeraert: voor de presentatie van haar doctoraat Bioplastics: stretching towards sustainability. Dora Chigoho kreeg de publieksprijs voor het betoog over Using alpacas’ antibodies to fight cancer: let’s keep it kidney-friendly. Jara Salueña ten slotte kreeg de juryprijs voor beste geschreven onderzoekssamenvatting. Haar doctoraat kreeg als titel: Fungi to grow the future.

Het principe van de Doctoral Derby is simpel: tijdens de presentatiewedstrijd leggen de deelnemende wetenschappers hun onderzoek op een eenvoudige en doeltreffende manier uit aan een breed publiek. Wie dat het beste kan, wint de Derby en ontvangt een onderzoeksbudget van € 500.

De finale van de Doctoral Derby is het hoogtepunt van drie maanden intensieve voorbereiding. In een opleidingstraject leren de deelnemende doctoraats- en postdoctoraatsonderzoekers van de VUB om hun onderzoek op een doeltreffende manier voor te stellen. Ze schrijven ook een overtuigende samenvatting. Gedurende het traject krijgen ze training op maat.

De drie laureaten komen uit een groep van bijna 30 deelnemers, waarvan er negen tot in de finale geraakten. Alle negen finalisten kregen de kans om een professionele onderzoeksvideo te maken.

"Deelnemen aan de Doctoral Derby was een zeer intense maar opwindende ervaring”, getuigt Hannelore Geeraert. “Het was niet alleen een kans om mijn wetenschaps-communicatievaardigheden te verbeteren, maar ook een fantastische manier om in contact te komen met en te leren van de verschillende perspectieven van collega-onderzoekers. Ik ben erg gepassioneerd door alle vormen van wetenschapscommunicatie, daarom voelt het winnen van de prijs ongelooflijk belonend. Het is een bevestiging van het harde werk en de passie die ik in mijn onderzoek heb geïnvesteerd."

Voor Dora Chigoho was haar deelname naar haar zeggen een eye-opening-ervaring. “Ik kon mijn vaardigheden qua wetenschapscommunicatie aanscherpen en in contact komen met een breder publiek. Het uitzonderlijke talent van alle kandidaten was inspirerend en ik ben dankbaar voor de begeleiding en ondersteuning van het Doctoral Training program. De publieksprijs ontvangen was een bijzonder moment en ik ben het publiek dankbaar voor hun erkenning en aanmoediging."

‘Initiatieven als de Doctoral Derby helpen onze onderzoekers om zich bewust te worden van het belang van doeltreffende wetenschapscommunicatie.’ zegt VUB-rector Jan Danckaert. ‘Door te communiceren over hun wetenschappelijke bevindingen bij een zo breed mogelijke laag van de bevolking, voeden ze het maatschappelijk debat rond hedendaagse uitdagingen met argumenten die gestoeld zijn op feiten. Science is not just another opinion. In een wereld in transitie en crisis, waar veel desinformatie circuleert en wetenschap steeds meer in vraag wordt gesteld, is het als universiteit belangrijk om het vertrouwen van de bevolking in de wetenschap te bevorderen.”

Door wetenschapscommunicatie te stimuleren bij haar onderzoekers, wil de VUB als Urban Engaged University bijdragen tot een genuanceerd publiek debat over hedendaagse maatschappelijke uitdagingen.

Meer info:

Sven De Boeck: sven.de.boeck@vub.be, +32 474 33 87 88