Zo beleefden VUB-studenten Saint-V 2022

Van de plechtige herdenking van stichter Pierre-Théodore Verhaegen tot knaldrang op de Grote Zavel én een duidelijk signaal tegen grensoverschrijdend gedrag

Vrijdag 18 november – Na drie jaar noodgedwongen uitstel door de coronapandemie, was het eindelijk zover. Saint-Vé, het studentenfeest waarbij studenten van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Université Libre de Bruxelles (ULB) ​ jaarlijks de stichting van hun universiteit op 20 november 1834 door Pierre-Théodore Verhaegen vieren, kon weer plaatsvinden. Duizenden Brusselse studenten en tal van oud-studenten verzamelden op de Grote Zavel in Brussel en hunkerden naar een stevig feest. En dat kregen ze ook. Maar niet zonder engagement, zo bleek…

Het thema van deze editie luidde immers ‘Baar uw wetten zonder het aborteren van onze rechten - Accouchez vos lois sans avorter nos droits’.

“Het thema is niet alleen brandend actueel gezien het recht op abortus en breder ook vrouwenrechten op meerdere plekken in de wereld onder druk staan,” stelt BSG-voorzitter Joyce Verbrugghe, “het verwijst ook naar een ruimer maatschappelijk klimaat waarin verworven mensenrechten en wetenschappelijke zekerheden door desinformatie en polarisatie niet meer vanzelfsprekend zijn.”

“Niet mijn folklore”

Maar dat was niet het enige thema die het Brussels StudentenGenootschap (BSG) van VUB onder de aandacht wilde brengen. Bestuursleden van de studentenkringen deelden buttons uit met als opschrift “Niet mijn folklore”. Een signaal waarmee ze duidelijk willen maken dat grensoverschrijdend gedrag geen plaats heeft in hun verenigingsleven en hun folklore.

“Dit statement, een button met een duidelijke boodschap die ook symbolisch op de klak of labojas kan gepind worden, moet duidelijk maken dat onze studentengemeenschap zich echt engageert en hiertegen uitspreekt.”, verduidelijkt Joyce de actie. “Met onder meer het nieuwe doopkader willen wij een veilige omgeving creëren waar we kunnen dopen en feesten. Een omgeving waar we kunnen vasthouden aan onze folkloristische tradities, zonder blind te zijn voor de maatschappelijke tijdsgeest waarin we leven. Grensoverschrijdend gedrag is geen deel en zal nooit deel uitmaken van onze folklore.”

Joyce Verbrugghe

Nieuw dit jaar was bovendien dat Saint-V gespreid liep over twee dagen (20 november valt op een zondag)*. Op donderdag 17 november vonden tal van officiële herdenkingen en activiteiten plaats stichter Théodore Verhaegen te eren, waaronder een begeleide Sint-Verhaegenwandeling en een fakkeltocht.

Story image

De plechtigheden werden vrijdag 18 november hervat met een ontbijt bij Christos Doulkeridis, burgemeester van Elsene. Verder waren er bloemenhuldes, een gemeenschappelijke zitting VUB-ULB in het Stadhuis van Brussel en het heffen van het Glas van de Vriendschap.

Story image

Tegen vrijdagmiddag verzamelden studenten van het Brussels StudentenGenootschap van de VUB en l’Association des Cercles étudiants van de ULB op de Grote Zavel in hun stad. Met duizenden voelden ze de nood om er een knalfeest van te maken, na drie jaar niet te kunnen vieren door COVID-19. Omstreeks 16u30 vertrokken de studenten in stoet richting de trappen van de Beurs, waar ze rond 17u de hymnes van de universiteiten inzetten: het ‘Lied van Geen Taal’ en ‘Le Semeur’.

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact