Wiskunde saai? Niet als je het de 'Blije Bruintjes' vraagt

VUB viert Pi-dag met Wiskunnend Wiske Wedstrijd

Woensdag 15 maart 2023 — Na een spannende finale, werd het team Blije Bruintjes van het Sint-Franciscusinstituut in Brakel gisteren uitgeroepen tot winnaar van de Wiskunnend Wiske wedstrijd. De opleiding Wiskunde van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) organiseert de wedstrijd jaarlijks ter ere van Pi-dag op 14 maart. Meer dan 2000 leerlingen uit het vijfde en zesde jaar secundair onderwijs in Vlaanderen nemen het tegen elkaar op door hun wiskundekennis te meten. Ze strijden voor de eer van hun school en voor de felbegeerde Pi-Trofee.

Na drie online edities door corona, zakten de klassen die goed scoorden op de voorrondes opnieuw met z'n allen af naar de VUB campus in Brussel om de finale te spelen. Zo’n 450 leerlingen afkomstig uit 42 klassen kregen uitdagende wiskundeopdrachten voorgeschoteld die ze in groep moesten oplossen. De Rode Draad, De Spelende Spinnen, De Spitsvondige Spion… door wiskunde op een andere manier voor te stellen dan tijdens de klassieke lessen op school, wil de VUB scholieren haar liefde voor wetenschap en wiskunde doorgeven. ​ Wiskunde fun? Reken maar!

Pi-Podium

Op de eerste plaats eindigde team de Blije Bruintjes van het Sint-Franciscusinstituut in Brakel. De leerlingen behaalden een perfecte score van 50/50. De tweede plaats ging naar team Dansende Dino’s van het Sint-Jan Berchmanscollege te Brussel. Team Hersenbrekende Hendriken van Leiepoort campus Sint-Hendrik in Deinze eindigde op de derde plaats.

Team de Blije Bruintjes eindigde op de eerste plaats

De bedenker van de wedstrijd is de wereldberoemde natuur- en wiskundige Ingrid Daubechies, die zelf ook aanwezig was bij de prijsuitreiking. Zij bedacht de wedstrijd voor haar Alma Mater:

“Wiskunde is enorm nuttig en belangrijk voor zoveel dingen in onze samenleving. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten onze toekomstige generaties de liefde voor wiskunde bijbrengen. Niet alleen door het curriculum te volgen, maar ook door te tonen wat er zich buiten dat lesaanbod afspeelt. Initiatieven als Wiskunnend Wiske, waarbij leerlingen wiskunde op een ludieke en creatieve manier benaderen, helpen hierbij!”

Wat de winnaars er zelf van vinden?

“We came, we saw and we conquered again.Het is de tweede keer op rij dat onze school wint. De drie vijfdejaars van ons groepje zullen ook volgend jaar deelnemen. Wie weet winnen we dan volgend jaar wel opnieuw.’

En de plannen van de drie zesdejaars?

“Wij gaan volgend academiejaar misschien wel Wiskunde en Fysica studeren”.

De winnende klassen gingen elk naar huis met een prijzenpakket. Daarbovenop kregen de Blije Bruintjes de felbegeerde Pi-Trofee mee naar huis.

Story image

Over Ingrid Daubechies

Ingrid Daubechies is een VUB-alumna met een indrukwekkende internationale carrière. Ze is wereldautoriteit op het vlak van zogeheten wavelets die onder andere beeldcompressie mogelijk maken. Sinds 1998 is ze lid van de U.S. National Academy of Sciences en ze was ook de allereerste vrouwelijke professor in de wiskunde aan de prestigieuze Princeton-universiteit. Momenteel is zij professor aan de Duke University in de Verenigde Staten. Zij verdiende talloze onderscheidingen en kreeg in 2012 de titel van barones toegekend door Koning Albert II. Recent kon zij haar lange lijst van onderscheidingen aanvullen met de zeer prestigieuze Wolf prijs in de Wiskunde.

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact