VUB verwelkomt 23 nieuwe Fellows voor 2023

10 jaar VUB Fellowship netwerk, 10 jaar bruggen bouwen tussen universiteit en samenleving

Woensdag 14 juni 2023 – Afgelopen dinsdag stelde de Vrije Universiteit Brussel (VUB) haar 23 nieuwe VUB Fellows van 2023 voor tijdens een officiële inhuldigingsceremonie. Ook de Fellows van 2020 en 2021 werden gevierd omdat zij nog geen officiële voorstelling kregen door corona. VUB Fellows zijn bedrijfsleiders, beleidsmakers, kaderleden, journalisten en andere maatschappelijk betekenisvolle personen die hun expertise, ervaring en netwerk gedurende minstens drie jaar delen met de universiteit, haar acht faculteiten en haar ziekenhuis. Vanuit hun eigen expertise, ervaring en netwerk worden de VUB Fellows door de universiteit en het UZ Brussel betrokken om de academische wereld en de samenleving dichter bij elkaar te brengen.

23 inspirerende persoonlijkheden kregen dit jaar de titel van VUB Fellow. Onder de Fellows zijn er enkele opvallende namen zoals Kathy Lindekens (Vlaams presentatrice en journaliste), Koen Pelleriaux (afgevaardigd bestuurder GO!), Lotte Vermeir (netmanager Één en Canvas), Marc Michils (algemeen directeur Kom Op Tegen Kanker) en Tom Naegels (schrijver).

Story image

Als VUB ambassadeurs zullen ze de komende drie jaar de filosofie van de instelling uitdragen in hun beroepsleven en de samenleving. Tegelijkertijd zullen ze onder meer via stages en gastcolleges studenten en onderzoekers inspireren en zo de brug slaan tussen universiteit en maatschappij. De ontmoetingen en kennisuitwisseling die dankzij het Fellowship tot stand komen, zorgen ervoor dat innovatieve ideeën tot uitvoering ​ worden gebracht in onderwijs, wetenschappelijk onderzoek of ondernemerschap.

Connecting academia and society

De VUB startte met het aanstellen van Fellows in 2012 onder het motto “Connecting academia and society”, het bouwen aan verbinding tussen universiteit en samenleving. Tien jaar later telt het VUB Fellowship-netwerk, met inbegrip van de 23 nieuwe Fellows, 245 toonaangevende maatschappelijk betekenisvolle personen. Vanuit hun eigen professionele ervaring, kunnen deze persoonlijkheden en experts academici en studenten inspireren met ideeën en initiatieven, met als doel om bruggen te bouwen tussen de universiteit en de samenleving, haar grootstedelijke omgeving, de wereld.

“Tien jaar Fellowship staat gelijk aan tien jaar impact. Impact die onze universiteit dankzij en samen met het Fellowship-netwerk heeft kunnen creëren. Impact die blijft groeien mét het netwerk. Toegewijde experts en leiders in hun vakgebied – allemaal thought leaders ook – die zich belangeloos inzetten voor onze universiteit en ons universitair ziekenhuis, het UZ Brussel.” benadrukt vice-rector Innovatie en Valorisatie en Universitaire Fellowship Coördinator Hugo Thienpont het belang van de rol van VUB Fellows. “Dankzij dat engagement kunnen we ons blijven ontwikkelen als een relevante en toekomstgerichte universiteit die met haar onderzoek, met haar onderwijs en met haar engagement tegemoet komt aan wat de samenleving vandaag nodig heeft.”
"Onze wereld is in transitie. Die transitie kan alleen maar goed uitdraaien, als we met zoveel mogelijk verstandige mensen wereldwijd oplossingen aanreiken. Net daarom is de verbinding tussen universiteit en samenleving zo belangrijk.” Vult VUB-rector Jan Danckaert aan. “Als missie gedreven wetenschappers moeten we de blik gericht houden op de wereld die ons nodig heeft, dan zullen we ons wetenschappelijk onderzoek nog meer ten dienste kunnen stellen van de mens en de mensheid. ​ Het andere deel moet komen van het beleid, van de industrie, van het bedrijfsleven, van het middenveld, van de sociale en culturele wereld, van het onderwijs, kortom van alle domeinen waarin onze actief Fellows zijn. Dankzij hen wordt de universiteit sterker, wijzer én dieper verankerd in de samenleving.”

VUB Fellows 2023

ARTS AND HUMANITIES FELLOWS

• Tom Naegels, schrijver
  • Willem Bongers-Dek, directeur DeBuren

ENGINEERING FELLOWS

• Dirk Roosendans, afdelingshoofd Process Safety Expertise & Integrity Management bij Total
  • Simon De Boeck, burgemeester CD&V Gooik

PSYCHOLOGY AND EDUCATIONAL FELLOWS

• Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder GO!

LAW AND CRIMINOLOGY FELLOWS

• Axel Desmedt, bestuurslid van het BIPT (Belgisch Instituut Postdiensten en Telecommunicatie)
  • Olivier Slosse, korpschef politiezone Brussel-Noord
  • Tania Dekens, leidend ambtenaar Iriscare