VUB-ULB Honorary Title for Freedom of Expression in teken van de oorlog in Oekraïne

Difference Day 2022 belicht journalistiek in oorlogsgebied of autocratisch regime

Maandag 2 mei - 18:00 – 21:30 – Bozar – Ravenstein 23 – 1000 Brussel

Beste journalist,

Naar aanleiding van de Internationale dag van de persvrijheid op 3 mei, organiseren Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Université libre de Bruxelles (ULB) elk jaar Difference Day. Beide universiteiten willen zo de aandacht vestigen op het belang van persvrijheid, vrije meningsuiting en het soms ronduit gevaarlijke werk van journalisten. Difference Day 2022 loopt van 2 tot en met 5 mei.

De oorlog in Oekraïne en het werk van journalisten aldaar en de strijd om persvrijheid in de omliggende autocratische en dictatoriale regimes, zoals Wit-Rusland, vormen dit jaar het  middelpunt van het programma. VUB en ULB reiken dan ook de jaarlijkse Difference Day Honorary Title for Freedom of Expression uit aan:

1. de Belarussian Association for Journalists (BAJ). BAJ zet zich al 26 jaar  in voor de rechten en de ondersteuning van Wit-Russische journalisten en onafhankelijke media die in het autocratische regime van Loekasjenko bedreigd en vervolgd worden
  2. en aan The Fix, een internationale organisatie door en voor journalisten, die sinds het begin van de oorlog in Oekraïne aan de basis van een consortium staat dat hulp biedt aan collega-journalisten in Oekraïne.

Russische cartooniste Victoria Lomasko

Ook aanwezig op Difference Day is Ruslands meest bekende cartooniste Victoria Lomasko. Zij vluchtte in maart naar Brussel met de hulp van Clin d’Oeil Films, een productiehuis dat documentaires over vrouwelijke cartoonisten maakt. Zij zal haar jongste werk – een moderne Guernica - tentoonstellen tijdens Difference Day in Bozar. Nadien verhuist haar werk beurtelings naar de campussen van de VUB, ULB en EhB.

Programma European Gala Award Ceremony for Freedom of Expression 2 mei - BOZAR - Ravensteinstraat 23 - 1000 Brussel

Host presenter: Annelies Beck (VRT)

18:00 Registration & Networking reception

19:00 Welcoming everyone to Difference Day Prorector Caroline Pauwels

19:15 Guest speaker: Thierry Breton European Commissioner for Internal Market/

Vera Jourova European Commission Vice-President Values & Transparency (tbc)

20:00 Guest Speaker: Bruno Beeckman Journalist @EBU

20:50 Presentation of the Difference Day Honorary Title

● BAJ (Belarus Association for Journalists) Barys Haretski

● The Fix: Jakub Parusinski

U bent van harte uitgenodigd om de uitreiking bij te wonen. Gelieve u hiervoor bij de perswerking aan te melden. Voor persvragen en interviews met Barys Haretski, plaatsvervangend voorzitter The Belarus Association for Journalists (BAJ) , Jakub Parusinski – redacteur bij The Fix Media – of Victoria Lomasko, gelieve contact op te nemen met Lies Feron, VUB persrelaties. [email protected] – 0484 590 550

Difference Day 2022 – 2 tem 5 mei

Difference Day 2022 wordt georganiseerd door Vrije Universiteit Brussel, Université libre de Bruxelles, Erasmushogeschool Brussel, BOZAR, Evens Foundation. Zij krijgen hierbij de steun van de Vlaamse en Franstalige media, Bertelsmann, EBU, EPC, het Europees Parlement, de EC, het European Democracy Endowment fund en de ministers van media van beide landsdelen.

Het volledige programma is te vinden op https://www.differenceday.com/event. Bij vragen over het progamma kan u terecht via [email protected]. Een kleine samenvatting met de belangrijkste highlights vindt u in het document in bijlage.

Lies Feron
Lies Feron Persrelaties Vrije Universiteit Brussel