VUB- professoren Rudi Janssens en Wim Vandenbussche zetelen in Raad voor Meertaligheid

Zaterdag 26 september vond in het Brusselse Parlement de eerste Brusselse Dag van de Meertaligheid plaats. Daar werd de nieuwe Brusselse Raad voor Meertaligheid plechtig geïnstalleerd. De Raad wordt voorgezeten door Philippe Van Parijs. VUB-professor in de sociologie Rudi Janssens en VUB-professor Nederlandse taalkunde Wim Vandenbussche maken deel uit van de Raad. Janssens is onderzoeker aan het Brussels Informatie-, Documentatie- en Onderzoekscentrum (BRIO) en hij werkt onder meer rond verschillende aspecten van het taalgebruik en taalbeleid in Brussel. Vandenbussche leidt de onderzoeksgroep voor linguïstiek CLIN en het Academisch Centrum voor Taalonderwijs ACTO; taalplanning en taalcontact zijn speerpunten van zijn onderwijs en onderzoek.

Uit het BRIO-taalbarometeronderzoek blijkt duidelijk dat een meertalige stad als Brussel slechts functioneert als ook de Brusselaars meertalig zijn of het willen worden. De Raad voor Meertaligheid wil dit proces ondersteunen,” zegt Janssens.

Taalconflict heeft Brussel decennia lang verdeeld, maar vandaag is er een nieuw Brussel waarin meertaligheid het cement van een warme samenleving is. Voor de ketjes van morgen is talenkennis essentieel om de kansen te grijpen waarop ze recht hebben. Die sociale insteek combineren we in de Raad voor Meertaligheid met praktijkervaring en wetenschappelijke expertise,” aldus Vandenbussche.

De eerste Brusselse Dag van de Meertaligheid is een realisatie van Brussels minister Sven Gatz, bevoegd voor de promotie van meertaligheid in Brussel. De dag wil iedereen samenbrengen die met meertaligheid in Brussel begaan is, die kennis wil maken met andere talen en ideeën hierover wil uitwisselen. De dag kon via livestream gevolgd worden en hier herbekeken worden.

In de Raad voor Meertaligheid zetelen verder onder meer Yvon Englert (ULB), Dirk Jacobs (ULB), Laurence Mettewie (UNamur) en Aimée-fidèle Mukunde (Minderhedenforum).

contact:

Rudi Janssens