VUB opnieuw decor van slotmanche X2O Badkamers Trofee

Elite Mannen en Vrouwen schitteren in Memorial Paul De Knop en Memorial Caroline Pauwels

Maandag 13 februari 2023 – De vijfde editie van de Soudal Brussels Universities Cyclocross vindt plaats op zondag 19 februari 2023 op de campussen van VUB en ULB. Het evenement, dat het de afgelopen twee jaar zonder publiek moest stellen door de coronapandemie, herleeft dit jaar opnieuw met live toeschouwers en een sfeervolle campus. De elitewedstrijden bij de mannen en de vrouwen zijn herdoopt naar de Memorial Paul De Knop en de Memorial Caroline Pauwels, ter nagedachtenis van de ererectoren die in augustus vorig jaar overleden en beide grote pleitbezorgers waren van de veldrit op de campus.

Voor de vijfde keer op rij worden de VUB Main Campus en de ULB Campus de la Plaine omgetoverd tot een verrassend cyclocrossparcours voor de Soudal Brussels Universities Cyclocross, de slotmanche van de X2O Badkamers Trofee.

Vorig jaar waren Michael Vanthourenhout en Denise Betsema de grote winnaars. De top van de mannelijke en vrouwelijke veldrijders strijden dit jaar opnieuw tussen de aula’s en het groen op de universiteitsterreinen voor een podiumplaats én voor eindwinst in de X2O Badkamers Trofee. De kersverse wereldkampioene Fem van Empel wordt ongetwijfeld één van de smaakmakers. De Memorials Paul De Knop en Caroline Pauwels worden voorafgegaan door een open parcours voor het publiek en de strijd van de Junioren Mannen.

Het evenement ziet er dit jaar een tikkeltje anders uit, omdat toeschouwers en sympathisanten na twee corona-edities weer fysiek de competitie op de voet mogen volgen. Dat belooft uiteraard een sfeervolle en vrolijke vijfde editie. Wie niet ter plaatse kan zijn kan terecht bij Sporza of op Sporza.be waar zowel de strijd bij de Elite Vrouwen (start om 13u45) als de Elite Mannen (15u) live te volgen is.

Story image

VUB en topsport en sportmanagement

De VUB heeft een lange geschiedenis met sport, topsport en sportmanagement. Als universiteit met het eerste topsportbeleid voor studenten waren we pioniers net als met het postgraduaat sportmanagement. Niet voor niets werd er in de loop der jaren dan ook zwaar geïnvesteerd in de topsportvoorzieningen en -ondersteuning die we vandaag kennen. En dat reikt verder dan enkel de Faculteit LK. Van sporteconomen over -psychologen, die voor een betere mentale weerbaarheid zorgen, tot ingenieurs. Het voorbije academiejaar studeerden er maar liefst 93 student-atleten aan de universiteit, actief in 25 verschillende sporttakken en over 8 faculteiten. Zij halen bovendien een bovengemiddelde studie-efficiëntie. In de voorbije 32 jaar werden binnen ons programma Topsport en Studie maar liefst 24 ‘Olympiërs’ gecoacht!

Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten

Wijlen ererector Caroline Pauwels richtte in 2020 het Noodfonds op om studenten met financiële moeilijkheden te helpen. Via het Noodfonds krijgen VUB-studenten in nood financiële, materiële en psychologische ondersteuning.

Meer over het fonds: Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten | Vrije Universiteit Brussel (vub.be)

VUB-UZB Paul De Knop Fonds voor immunotherapie

Wijlen ererector Paul De Knop die zelf kankerpatiënt was, richtte zijn fonds op om meer onderzoek naar immunotherapie te financieren. Dat fundamenteel onderzoek gebeurt onder leiding van prof. dr. Bart Neyns aan het UZ Brussel.

Meer over het fonds: VUB-UZB Paul De Knop Fonds voor immunotherapie | Vrije Universiteit Brussel

Meer informatie:

Jos Verschueren